مقالات

علائم خرابی ترموستات

علائم خرابی ترموستات

علائم خرابی ترموستات در واقع مجموع نشانه‌هایی هستند که باعث نقص عملکرد ترموستات می‌شوند. این علائم از خرابی ترموستات خبر می دهند و به محض مشاهده  هریک نیاز به تعویض ترموستات خواهد بود.

 ترموستات از قطعات مهم خودرو است که وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. اگر این قطعه در مسیر آب رادیات نصب شده باشد، وظیفه باز و بست مسیر آب به درون رادیاتور را بر عهده دارد. وجود هر گونه اشکال در این قطعه به صورت مستقیم روی دمای موتور تاثیر می گذارد. در نهایت در دراز مدت موتور خودرو دچار آسیب می‌شود. زمانی که موتور خودرو بیش از حد معمول گرم شود، منجر به افزایش سوخت می‌شود. افزایش سوخت باعث فرسوده شدن سر سیلندرهای خودرو می شود و غلظت روغن کاهش می یابد. در دراز مدت باعث فرسایش تمامی قطعات خودرو خواهد شد.

🔶از علائم خرابی ترموستات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️افزایش دمای موتور بیش از حد مجاز و جوش آوردن موتور

✔️تغییرات نامنظم درجه آمپر

✔️نشت آب رادیات از قسمت‌های مختلف خودرو

✔️مصرف زیاد روغن موتور

✔️افزایش غیر طبیعی سوخت موتور

خرابی ترموستات با کمترین هزینه قابل خواهد بود. به طور کلی اگر ترموستات خراب تعمیر نشود باعث ایجاد خسارت‌های بیشتر می‌شود. در صورتی که ترموستات ها دچار خرابی بیشتر شده باشند نیاز به تعویض کامل خواهند داشت.

ترموستات‌ها دارای انواع مختلفی هستند و برخی درجه بالا و برخی درجه پایین نامیده می‌شوند. در صورتی که در شرایط آب و هوایی گرم قرار دارید،  می‌توانید از ترموستات‌های درجه پایین استفاده کنید. این ترموستات‌ها 72 درجه هستند و باعث می‌شوند آب رادیاتور زودتر وارد مدار خودرو شود. اگر ترموستات را از خودرو خارج نمایید باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهد شد که در بخش های بعدی به آن می‌پردازیم.

عمر مفید ترموستات

قطعات خودرو دارای عمر مفید هستند. در صورتی که عمر مفید قطعات پایان یابد، استفاده مجددشان باعث آسیب رساندن به سایر قطعات می‌شود. ترموستات‌ها هم دارای میزان عمر مفید محدود هستند. اگر خراب شوند یا به خوبی عمل نکنند باید تعویض شوند. عمر مفید در نظر گرفته شده برای این قطعات 50 هزار کیلومتر است. به صورت دقیق تر می‌توان هر سال آن‌ها را تعویض نمود تا دچار خرابی و مشکل نشوند.

 هر 50 هزار کیلومتر معادل یک سال در نظر گرفته می‌شود.  برای تعویض ترموستات سعی کنید به تعمیرگاه‌های معتبر و خبره مراجعه نمایید. برای بررسی دقیق تر عمر مفید ترموستات می‌توانید به مدل خودرو نیز توجه نمایید. این میزان در خودرو‌های پراید برابر با 40 هزار کیلومتر می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید.

علائم خرابی ترموستات

وظیفه ترموستات

ترموستات قطعه ی کوچکی است که در مسیر برگشت جریان آب به رادیاتور نصب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند دمای موتور را تنظیم نماید. دمای آغاز به کار ترموستات‌ها 85 درجه سانتی گراد است. اگر دمای آب نیر به دمای 85 درجه برسد ترموستات شروع به فعالیت نموده و سیستم خنک کننده موتور وارد مدار می‌شود، در نهایت این عمل منجر به خنک سازی خودرو می گردد.

اگر موتور سرد باشد، با روشن شدن خودرو آب رادیات به طرف موتور هدایت خواهد شد. در نتیجه سیلندر‌ها شروع به چرخش خواهد کرد. سپس ترموستات مسیر بازگشت اب به درون رادیات را می بندد تا موتور سریع تر گرم شود. در نهایت دمای آب محبوس می‌شود و تغییر نمی کند. سپس ترموستات مسیر برگشت آب را باز می کند تا آب بازگشتی از موتور دمایش کاهش خواهد یافت.

این قطعه به آب اجازه می دهد پس از گرم شدن به رادیاتور ماشین راه یافته و خنک شود. این ترموستات به دو دسته تابستانی و زمستانی تقسیم می‌شوند. ترموستات‌های تابستانی دارای درجه پایین تری هستند که شامل 60 درجه سانتی گراد است. ترموستات‌های زمستانی دارای درجه بالاتری هستند و به 80 تا 90 درجه سانتی گراد می رسد.

اگر موتور سرد باشد، ترموستات مسیر رادیاتور را خواهد بست و مسیر واتر پمپ را باز می کند. به این ترتیب آب دور موتور حرکت می کند و موتور گرم می‌شود. وظیفه ترموستات کاملا ساده و بسیار مهم می‌باشد. در صورتی که ترموستات خراب باشد می‌تواند تمام قطعات و تجهیزات خودرو را دچار مشکل نماید. ترموستات نقش کلیدی در تنظیم دمای موتور دارد.

ترموستات‌ها در تمامی خودرو‌ها به یک صورت کار می کنند. در صورت بروز خرابی و مشکل به یک شیوه تعویض می گردند. اما در موارد جزئی مانند میزان عمر مفید دارای اختلاف‌هایی می‌باشد.

ترموستات خراب

چگونه یک ترموستات خراب را بررسی کرده و خرابی آن را تشخیص دهیم؟

برای بررسی خراب بودن ترموستات نیاز به مشاهده دقیق می‌باشد. تا زمانی که موتور و رادیاتور به خوبی سرد نشده باشند، ترموستات را لمس نکنید. زیرا دمای بالایی دارد. پس از اندکی تامل درپوش موتور (کاپوت) را برداشته و سلنگ فوقانی رادیاتور را مشاهده کنید. این شلنگ به ترموستات متصل است و با دنبال کردن آن جایگاه ترموستات را خواهید یافت.

سپس در پوش رادیاتور را بردارید. موتور را چند دقیقه روشن نمایید. دور دریچه ورودی رادیاتور را بررسی نمایید تا از جاری بودن مایع خنک کننده مطمدن شوید. اگر مایع خنک کننده جاری باشد، به این معناست که دریچه ترموستات باز است. در چنین شرایطی ترموستات معیوب است و نیاز به تعویض دارد.

در صورتی که رادیاتور را بررسی کردید و متوجه شدید که مایع خنک کننده جریان ندارد منتظر باشید تا موتور به دمای مورد نظر برسد. همچنین اگر عقربه دماسنج موتور جلو رود نشانه عدم جاری بودن مایع خنک کننده می‌باشد. لذا دریچه ترموستات بسته مانده و باز نمی‌شود.

تشخیص خرابی ترموستات کاری ساده و آسان خواهد بود. با مشاهده عملکرد ترموستات و علائم آن نیز می‌توانید به خرابی آن پی ببرید. ترموستات‌ها پس از طی کردن عمر مفیدشان قطعا دچار خرابی و نقص می‌شوند. اما برای اطمینان از زمان خرابی قطعی آن نیاز به دقت و بررسی است. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره داشته باشید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.

علائم خرابی ترموستات خودرو

خرابی ترموستات خودرو از طریق بروز علائم مختلف قابل تشخیص است. نشانه‌هایی که در خودرو مشاهده می‌شوند نیاز به بررسی دقیق دارند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر سعی کنید ترموستات را تعویض کنید تا سایر قطعات خودرو آسیب نبینند.

جوش آوردن خودرو: در صورتی که دمای موتور توسط ترموستات تنظیم نشود موتور جوش می آورد. این امر سبب خوردگی سر سیلندر خواهد شد.

تغییرات دمای موتور: در صورتی که ترموستات به خوبی کار نکند دمای موتور دچار تغییرات ناگهانی می‌شود.

بالا رفتن مصرف سوخت: بالا رفتن مصرف سوخت در ترموستات سبب افزایش هزینه و استهلاک می‌شود. این امر ناشی از خرابی ترموستات است.

افزایش استهلاک و خرابی قطعات داخلی: در صورتی که خرابی ترموستات مشخص نباشد، استهلاک و خرابی قطعات داخلی افزایش یافته و سبب کاهش قدرت موتور خواهد شد.

پایین آمدن غلظت روغن: در صورتی که غلظت روغن در خودرو پایین آید به معنی خرابی ترموستات می‌باشد. لذا رای جلوگیری از آسیب رسیدن به سایر قطعات نیاز است ترموستات تعویض شود.

نشتن از هوزینگ: نشت از هوزینگ یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات خودرو است. اگر ترموستات خراب باشد باعث دارای خرابی و ساییدگی مهر و موم و واشر‌ها می‌شود. لذا باید درز گیر عوض شود و رینگ و سطح کاملا تمیز و مجدد نصب شود.

زنگ زدگی و خوردگی: در صورتی که خنک کننده آلوده و دارای ناخالصی ماده‌های شیمایی باشد، ترموستات دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شود. این امر سبب ایجاد حباب هوا افزایش سرعت زنگ زدگی خواهد شد. لذا توصیه می‌شود قبل از نصب ترموستات جدید سیستم خنک کننده به خوبی پاک سازی شود.

ترموستات خودرو

چرا نباید ترموستات را از مدار خارج کرد؟

رانندگان بسیاری در فصل تابستان در شرایط آب و هوایی گرم قرار می گیرند و سعی دارند برای کاهش دمای موتور و استفاده بهنیه تر از سیستم خنک کننده ترموستات را از مدار خودرو خارج نمایند. این شیوه باعث می‌شود مایع به صورت مداوم و مکرر در اطراف ترموستات جریان یابد. لذا موتور برای رسیدن به دمای استاندارد تعیین شده، بیشتر کار می کند و مصرف سوخت آن افزایش می یابد.

برداشت ترموستات خودرو از مدار سبب افزایش سرعت جریان آب نیز خواهد شد. لذا رادیاتور فرصت زیادی برای خنک کردن مایع نخواهد داشت. لذا مایع با دمای بیشتر به موتور بازگشت داده می‌شود.

زمانی که ترموستات از مدار خارج می‌شود، در حرکت سرپایینی موتور ناگهان خنک می‌شود. چرا که به دلیل افزایش سرعت هوا دمای خنک کننده مایع به سرعت کاهش می یابد. این عکس العمل باعث آسیب رسیدن به سر سیلندر خودرو می‌شود.

 

📝نتیجه گیری

🔴توصیه می‌شود در صورت بروز خرابی در ترموستات سعی کنید در اسرع وقت آن را تعویض نمایید. در صورتی که آن را مدار خارج نمایید، باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات می‌شود. لذا سعی کنید به جای خارج کردن ترموستات از مدار، ترموستات‌هایی با درجه پایین تر استفاده کنید یا به صورت کلی با پیشنهاد تعمیرکار و تکنسین اقدام به نصب ترموستات مناسب و سازگار با خودرو نمایید. در صورتی که تجربه ای در این زمینه دارید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.

 

✏️پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله برایمان کامنت کنید… .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *