آبگرمکن خورشیدی چیست ؟

یکی از موثر ترین طرح‌های استفاده‌ی عمومی و آسان از انرژی خورشید، برای تامین آبگرم مصرفی در بخش‌های خانگی و نیز صنعتی هستند، به طوریکه دمای سطح کولکتور‌های جاذب انرژی خورشیدی تا حدود (100) درجه سانتی گراد و دمای آبگرم تولیدی در مدل‌های با راندمان بالا، تا حدود نقطه جوش آب افزایش پیدا می کند.
این فرایند تامین کردن انرژی، به اندازه‌ای موثر و کارآمد بوده که حتی کشوری مثل آلمان که از کشورهای شمالی اروپاست، اولین تکنولوژی تولید آبگرم کن خورشیدی را دارد و از پیشرو ترین تولید کنندگان آن است.
اجزای اصلی آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی عبارت است از:
• کلکتور تخت خورشیدی
• منبع عايق شده ذخیره آب گرم
• پایه ی نگهدارنده و اتصال های مربوطه و نیز منبع انبساط بسته


کلکتور های تخت خورشیدی با بهره گرفتن از بهینه ترین ورقه های جاذب و نیز عایق بندی خوب، انرژی خورشید را به وسیله صفحه های جاذب مخصوص آلومنیومی جذب کرده و با تبدیل نمودن انرژي تابشي به گرمايي و نیز انتقال همزمان این گرما به آب یا سيال عامل، کار مقدماتی ذخیره‌ی آن را در مخزن فراهم خواهد کرد.


در طرح آبگرمکن خورشیدی همواره یک مکانیزم کمکی به نام (Back Up) به عنوان تامین کننده‌ی انرژی گرمایی مورد نیاز، برای زمانی که شدت تابش خورشید به اندازه کافی وجود ندارد (شرایطی که هوا ابری، بارانی و یا برفی است) استفاده خواهد شد، که در بعضی جاها سیستم کمکی، استفاده از پکیج های گازسوز دیواری است که با به کارگیری طرح ترکیبی آبگرمکن خورشیدی، مصرف سالانه ی انرژی پکیج گازسوز دیواری، حداقل 60 تا 70 درصد کاهش خواهد یافت. این به این معنی است که در کنار صرفه جویی قابل توجه در مصرف نمودن انرژی، طول عمر پکیج به خاطر کمتر کار کردن، افزایش خواهد یافت.

آبگرمکن برقی چیست ؟

خرید انواع ترموستات و ترموکوپل با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت

آبگرمکن برقی از منظر‌های مختلفی دسته‌بندی شده که سبب شده هر کدام از آنان دارای کاربری ویژه گردد. آبگرمکن‌های دیواری،از لحاظ نوع نصب به 2 نوع دیواری و نیز ایستاده تقسیم بندی می شوند.

آبگرم کن های دیواری به خاطر اشغال حداقل فضای محیط، مورد استقبال آپارتمان نشین‌ها قرار گرفته اند. آبگرمکن‌های ایستاده علی رقم اشغال فضای زیاد،دارای قدرت گرمایشی بهتر و نیز سریع تری نسبت به آبگرمکن‌های دیواری هستند. آبگرم کن دیواری به 2 نوع مخزندار و نیز بدون مخزن طبقه بندی می شوند، اما آبگرمکن ایستاده فقط به شکل مخزندار به بازار عرضه گشته اند. مصرف کنندگان می بایست با الویت‌بندی نیازشان، مناسب ترین آبگرم کن را انتخاب کنند.

موارد مصرف آبگرم کن برقی:


استفاده در ویلا ها: یکی از مهم ترین موارد مصرف آبگرم کن‌های برقی، ویلا ها هستند. ویلا‌ ها و خانه باغ‌ ها که معمولا دور از فضای شهری نیز هستند، امکان دسترسی به گاز شهری را نخواهند داشت، بنابراین برای تامین نمودن اب گرم مصرفی مورد نیاز، نیاز به استفاده از منبعی دیگر برای ایجاد گرما بوده و در دسترس ترین انان، برق می ‌باشد.


استفاده در کانکس‌ها : کانکس ‌ها به خاطر اینکه قابلیت جابه جایی را دارند، امکان اتصال انان به گاز شهری وجود نداشته و امکان لوله کشی گاز را نیز ندارند. علاوه بر این، کانکس ‌ها عموما در کارگاه ‌ها و یا مکان‌ هایی که از امکانات شهری دور هستند، قرار گرفته اند. بنابراین آبگرم کن‌ های برقی، گزینه ی ایده الی برای استفاده در ان می ‌باشد.


استفاده در روستا ها: روستا های بسیاری در سطح کشور وجود داشته که از سیستم لوله کشی گاز بی بهره اند. بنابراین استفاده از آبگرم کن‌ های برقی، بهترین گزینه برای تامین نمودن آب گرم بهداشتی می ‌باشد.

انواع المنت در آبگرمکن برقی

 

المنت آبگرمکنی، یک ابزار فلزی بوده که وظیفه ی گرما دهی را، به وسیله دریافت انرژی الکتریکی انجام می دهد. المنت ها، تجهیزات ساده و پرکاربردی اند که به شکل گسترده برای تولید حرارت در اکثر لوازم الکتریکی، آبگرمکن‌ها برای گرم نمودن آب، مایعات و سیالات گازی استفاده می شوند. المنت‌های آبگرم کنی به صورت تک فاز و نیز سه فاز از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. مواد اولیه به منظور تهیه ی المنت ها، شامل الیاژ تیتانیوم، کروم و نیز فولاد حاوی نیکل است.

طراحی انواع المنت آبگرم کنی و همچنین ساختار ان به شکلی اجرا شده که از نظر فنی، کیفیت بالایی را داشته باشد و از دیدگاه الکترو مکانیکی با بازدهی بالا کار کند و همچنین در برابر خوردگی مقاوم باشد. المنت آبگرم کنی از نظر ساختار ظاهری، ساده بوده و نصب ان از طریق شرکت های سازنده ی انواع آبگرم کن انجام می شود.
از نظر ساختاری و نحوه عملکرد و مشخصات فنی، مدل های مختلفی از المنت آبگرم کنی در بازار موجود است. برخی از این المنت ها را معرفی خواهیم کرد.


المنت آبگرم کن با عملکرد سریع: این المنت از مس ساخته شده و قادر است در کوتاه‌ ترین زمان، حرارت لازم را به اب انتقال دهد.
المنت حرارتی با روکش عایق: این نوع المنت آبگرم کنی، متداول ترین المنت حرارتی برای اتصال به ترموستات با یک پوشش عایق بوده و پوشش عایق ان، حافظت از المنت را افزایش خواهد داد.
المنت حرارتی خشک: المنت حرارتی با قطعات خشک، به منظور نصب در سیستم های آبگرم کنی خشک طراحی گشته است.
المنت حرارتی انحنا دار: المنت حرارتی منحنی، قطعات مناسب و موثر به منظور انتقال سریع حرارت است

 

مقایسه دو آبگرمکن

برای مقایسه‌ی دو آبگرمکن،در ابتدا به آبگرم کن‌های خورشیدی می‌پردازیم:
بازده گرمايشي آبگرم کن‌های خورشیدی، در فصل‌های مختلف سال،برحسب موقعيت هاي جغرافيايي هر شهری متفاوت مي باشد و با این حال، اقتصادي ترين روش توليد آب گرم مصرفي ساختمان‌ها، استفاده از انرژي خورشيدي خواهد بود.
استفاده اين سيستم‌ها از منبع انرژي بي پايان و ارزان خورشيد، يكي از مزاياي سيستم هاي خورشيدي مي باشد و از همه مهم تر،اين سيستم ها برخلاف سوخت هاي فسيلي تهديدي براي محيط زيست به شمار نمي روند.


البته باید در نظر گرفت برای نصب کردن آبگرم کن های خورشیدی، موارد زیر مورد نیاز است:
• فضای کافی برای نصب کلکتورد ها
• امکان لوله کشی و عبور لوله بین محل کلکتور و مخزن
• فضای کافی به جهت نصب مخزن
حال نوبت آن است که به بررسی ابگرمکن‌های برقی بپردازیم:


در آبگرمکن ‌های برقی، به خاطر اینکه احتراق در آن اتفاق نمی ‌افتد میزان خرابی آن بسیار کم تر است. به خاطر استفاده نشدن از سیستم گاز کشی،خطر ناشی از نشت گاز در این سیستم ‌ها وجود نداشته و همچنین این دستگاه‌ها نیازی به دودکش نداشته و خطر گاز گرفتگی نیز ندارند.
از مزیت آبگرمکن‌های گرمایشی برقی،مستقل بودن دستگاه‌ ها در هر کدام از واحد‌ها است.
بر طبق مطالب گفته شده هر یک از آبگرمکن‌ها بسته به نوع نیاز و همینطور قرارگیری در شرایط محیطی و جغرافیایی مد نظر(میزان تابش خورشید در سال)، کارکردهای متفاوتی را داشته، و هر کدام معایب و مزیت‌های ویژه ی خود را دارند که در انتخاب خود باید بدان‌ها توجه کنیم.
ولی در کل آبگرمکن خورشیدی سرمایه اولیه ی بیشتری را می طلبد ولی در ادامه صرفه اقتصادی و نیز صرفه ی اجتماعی بیشتری را دارد و با محیط زیست سازگارتر است.

فروشگاه داوود المنت

امیدوار هستیم این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد . فروشگاه ترموهیتر داوود عرضه کننده انواع ترموهیتر و تجهیزات آن است پیشنهاد می کنیم از فروشگاه ما دیدین فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید