ترموستات نقش مهمی در عملکرد یخچال دارد، بنابراین افراد در زمان خرابی ترموستات یخچال خود شاید بخواهند آن را تعویض کنند. در اینجا به روند تعویض این قطعه می‌پردازیم. ابتدا برای رعایت ایمنی و جلوگیری از خطر، با درآوردن دوشاخه جریان برق یخچال قطع شود. سپس پیچ گوشتی مخصوص درجه دما را به آهستگی جدا کرده و با انبردست شفت ترموستات شل گردد. با استفاده از پیچ گوشتی چهارسو پیچ متصل کننده ترموستات که معمولا در پشت درپوش نصب شده باز شود. وقتی پیچ باز شد، باید از پوشش جدا گردد، با جدا شدن ترموستات از پوشش امکان دسترسی بیشتری ایجاد خواهد شد. باید توجه داشت که برای نصب قطعه جدید، باید مراحل جدا کردن آن را در ذهن داشت.

بعد از مرحله جداسازی ترموستات معیوب باید روکش لوله مویی جدا کرده، روکش جدید به جای آن قرار داده شود. پس از آن همانطور که جداسازی ترموستات قدیمی انجام شده، اتصالات نیز باید صورت گیرد. با قرار دادن ترموستات یخچال در جایگاه خود، با انبردست مهره شفت محکم شده و به صورت منظم سیم‌ها در جای خود قرار گیرند. در آخر پوشش روی ترموستات کشیده، در دیواره یخچال جای گرفته، برای بررسی عملکرد ترموستات می‌توان برق یخچال را وصل کرد.

مشاهده و خرید انواع ترموستات در فروشگاه داوود المنت

تعویض ترموستات یخچال

خرید انواع ترموستات و ترموکوپل با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت

انواع ترموستات یخچال

ترموستات یخچال قطعه‌ای است که در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. برای مثال برخی از آن‌ها مدل فشار بخار، دو قطبی، جامد و الکتریکی هستند که بر اساس نوع کاربرد دسته‌بندی می‌شوند.

این قطعه با برندهای مختلفی هم روانه بازار می‌شوند که رنج‌های مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. لازم است برای بهترین انتخاب آشنایی کافی راجع به مدل‌های مختلف داشته باشید. اگر شناخت کافی داشته باشید می‌توانید علت خرابی ترموستات را زودتر متوجه شوید و آن را برطرف کنید.

در ادامه مدل‌هایی که در بازار موجود هستند را بیان می‌کنیم:

◀ ترموستات با رنج ۲ اهم
◀ ترموستات‌های یخچال فریزر با رنج ۳.۵+ اهم به بالا
◀ ترموستات‌های فریزری با بلو بلند
◀ ترموستات‌های فریزری رانکو
◀ ترموستات یخچال هوایی و فریزری 
◀ ترموستات رانکو یخچال‌های فریزری 
◀ ترموستات دانفوس فریزری ایستاده
◀ ترموستات آبسرد کنی دانفوس
◀ ترموستات دانفوس فریزری چراغ‌دار ایستاده

◀ ترموستات رانکو و دانفوس یخچالی K50-P1110
◀ ترموستات‌های یخچال ساده مدل K50-P1174
◀ ترموستات‌های یخچال ساده مدل K60-P1117
◀ ترموستات‌های یخچال ساده مدل K60-P1013
◀ ترموستات‌های یخچال ساده مدل K54-P1102
◀ فریزر با سیگنال استاندارد K54-P3100: فریزر با سیگنال
◀ فریزر با سیگنال معکوس K59-L1102: یخچال فریزر

انواع ترموستات‌های یخچال را با برندها و مقاومت‌های مختلف می‌توانید از فروشگاه اینترنتی داوود المنت تهیه و خریداری کنید.

محصولات موجود در این فروشگاه دارای کیفیت عملکرد فوق العاده و قیمتی مناسب هستند بنابراین با اطمینان خاطر می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

جهت آشنایی بیشتر با نحوه کار ترموستات، پیشنهاد می‌کنیم، مقاله کاربرد ترموستات یخچال را مطالعه فرمایید.

تست ترموستات یخچال

در حقیقت ترموستات به صورتی است که اگر یخچال به دمای مطلوبی برسد مانع از ورود جریان برق به کمپرسور می‌شود. هر ترموستات به دلایل مختلفی خراب می‌شود که این خرابی‌ها علائم مختلفی دارند.

از جمله علائم خرابی ترموستات می‌توان به برفک زدن یخچال، برهم خوردن تایم استراحت و یا عملکرد یخچال، یکسره کار کردن کمپرسور و… اشاره کرد.

برای متوجه شدن خرابی آن می‌توانید به روش‌های زیر تست‌ها را انجام دهید.

روش اول

در واقع برای متوجه شدن خرابی یاعدم خرابی ترموستات یخچال بایستی که کمپرسور را چک کنید. در وهله اول بایستی سیم برق پشت یخچال را بررسی کنید تا از برق‌رسانی کامل به یخچال مطمئن شوید. البته‌عدم کارکرد ترموستات از نبود برق نخواهد بود. حال لازم است که به بدنه کمپرسور دست بزنید اگر سرد باشد یعنی این که ترموستات خراب است.

روش دوم

در این وهله لازم است که به جدا کردن سیم‌های اصلی ترموستات بپردازید و سپس آن‌ها را به هم متصل کنید. در صورتی که این کار را انجام دادید و کمپرسور شروع به کارکردن کرد یعنی این که ترموستات یخچال آسیب دیده است.

روش سوم

در این روش لازم است که ترموستات تا انت‌ها چرخانده شود و سپس به حالت اولیه خود برگردد. در این صورت اگر که کمپرسور شروع به کار کردن نمود یعنی این که این قطعه سالم و بدون نقص است. اما در صورتی که کار نکرد یعنی این که مشکل دارد و بایستی آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

می‌توانید با این روش‌های ذکر شده به سالم بودن یا نبودن ترموستات پی ببرید و در صورت نیاز آن را تعمیر و یا تعویض کنید. توصیه می‌کنیم که برای تعمیر و تعویض این قطعه خودتان دست به کار نشوید و بهترین کار این است که این کار را به تکنسین تعمیر یخچال بسپارید.

آموزش تعمیر ترموستات یخچال

تعمیر و تعویض ترموستات یخچال

در واقع این قطعه نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح یخچال دارد و می‌تواند که دمای یخچال را به خوبی کنترل کند. اگر در کنترل دمای یخچال مشکلی دیده شود به احتمال زیاد مشکل از ترموستات باشد.

این کار را به تکنسین و متخصص این کار بسپارید اما اگر خودتان دانش و اطلاعات کافی دارید می‌توانید که با توجه به مراحل زیر این کار را انجام دهید. برای تعمیر کردن ترموستات یخچال لازم است که مراحل زیر به ترتیب صورت بگیرد:

گام اول

در وهله اول برای ایمنی بیشتر لازم است که دو شاخه مربوط به یخچال فریزر را از برق بکشید. زمانی که دو شاخه از برق کشیده شود، تعویض این قطعه بدون هیچ خطری انجام می‌شود.

گام دوم

حال لازم است که به ترموستات یخچال دسترسی داشته باشید برای این کار درجه‌ی دما را محاسبه کنید و برای این کار از پیچ گوشتی تخت بهره ببرند. لازم است که پیچ گوشی را زیر درجه بگذارید و آن را به آرامی به سمت بالا فشار دهید تا درجه دما از آن خارج شود. در این صورت می‌توانید که شفت ترموستات را مشاهده کنید.

در واقع شفت توسط یک مهره محکم شده است که برای شل کردن آن باید از انبر دست استفاده کنید. حال باید پیچی که ترموستات را به بدنه داخلی محکم کرده را در آورید. پس از آن به آرامی مجموعه ترموستات را از دیوار یخچال جدا نمایید.

گام سوم

از روی ترموستات بایستی که کاور آن را در بیاورید در صورتی که ترموستات در بیرون از جایگاه خود فشار داده شود اتصالات مربوط به آن را خواهید دید. قبل از باز کردن سیم‌ها می‌توانید که از آن‌ها عکس بگیرید که در هنگام بستن آن‌ها دچار مشکل نشوید. حال اتصالات را جدا کنید و برخی از آن‌ها به دلیل شیار داشتن با استفاده از پیچ گوشتی بایستی باز شوند.

گام چهارم

حال بایستی که لوله مویی را از درون یخچال در آورید این لوله بایستی که به راحتی از یخچال باز شود و نباید به آن نیرویی وارد کنید. سپس روکش لوله مویی جدا شود و باید لوله مویی مربوط به ترموستات جدید را صاف کنید. روکش را روی لوله مویی بکشید و سپس آن را به داخل یخچال بفرستید.

البته می‌توانید این کار را از روی عکسی که قبل‌تر گرفته‌اید انجام دهید و به اتصال آن بپردازید.

گام پنجم

در این وهله لازم است که ترموستات سر جای اول خود برگردد و سپس مهره شفتی را که از آن بیرون آمده را با استفاده از انبر دست سفت و محکم کنید. حال می‌توانید که سیم‌ها را در جای خود قرار دهید به صورتی که در هیچ جا گیر نکنند. در واقع الان می‌توانید که کاور قطعه را روی آن بکشید و سپس تمام مجموعه آن را در دیوار یخچال و سر جای خود قرار دهید.

گام ششم

این مرحله در آخرین وهله است. در ابتدای کار پیچ جعبه‌ی ترموستات را که باز کرده بودید را باید ببندید و سپس درپوش آن را ببندید. در نتیجه لازم است که پیچ تنظیم دما را روی شفت مورد نظر قرار دهید.
کار تعویض ترموستات یخچال به پایان رسیده حال باید دو شاخه برق را به برق متصل کنید و سپس عملکرد آن را بررسی نمایید. لازم به اشاره است که یخچال روی یک درجه مناسب قرار داده شود و از باز و بسته کردن زیادی درب یخچال اجتناب کنید. زمانی یک یخچال عملکرد بهینه‌ای دارد که نه زیاد خالی باشد نه زیاد پر.

ترموستات یخچال

📝سخن پایانی

در این مطلب راجع به ترموستات یخچال و انواع آن صحبت کردیم و گفتیم زمانی که علائم خرابی آن را مشاهده کردید می‌توانید برای تعمیر و تعویض آن اقدام کنید. اساسا برای بهتر شدن ما در صورت داشتن هر سوال یا پیشنهادی می‌توانید که آن را کامنت کنید.

تاریخ انتشار 1401/09/27

دیدگاهتان را بنویسید