یکی از آزاردهنده‌ترین چیزهایی که می‌تواند در خرابی وسایل آشپزخانه رخ دهد، مشکل روشن کردن اجاق گاز است. در این زمان، شما گاز را روشن می‌کنید، صدای آن را می‌شنوید، اما شعله روشن نمی‌شود؛ که از مشکلات ترموکوپل اجاق گاز است. البته مشکلات جدی‌تر در ترموکوپل اجاق گاز زمانی رخ می‌دهد که جریان گاز مسدود شود یا به اشتباه هدایت شود و احتراق صورت بگیرد. در این مقاله از داوود المنت با آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز به شما کمک می‌کنیم تا راه حل را بررسی کنید.

این امر به اندازه قابل توجهی مانع بروز حوادثی همچون آتش سوزی در اثر نشت گاز در آشپزخانه‌ها می‌شود. به عبارت ساده‌تر زمانی که به دلایل مختلفی شعله گاز خاموش شود (در اثر سرریز شدن غذا، وزیدن باد، ریختن آب روی شعله) ترموکوپل موجب قطع شدن خودکار گاز می‌شود و از آتش سوزی جلوگیری می‌کند. در ساختار این قطعه دو میله دیده می‌شود که جنس و متریال آن‌ها یکی نیست؛ اما در یک قسمت به هم جوش داده شده‌اند. یک سر آن به شعله گاز و سر دیگر به قسمتی که ورودی جریان گاز است متصل می‌شود.    

نحوه عملکرد ترموکوپل گاز

ترموکوپل که به‌عنوان یک وسیله ایمنی عمل می‌کند، با خاموش شدن چراغ راهنما، جریان گاز را قطع می‌کند. هر مشعل، ترموکوپل مخصوص به خود را دارد و در شرایط عادی زمانی فعال می‌شود که حرارت تولید شده توسط شعله را تشخیص دهد تا گاز عبور کند. شما باید یک دکمه را فشار دهید و دستگیره را بچرخانید تا شعله ایجاد شود.

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

هنگامی که سنسور توسط شعله پیلوت گرم نمی‌شود، شیر خط تغذیه گاز را می‌بندد. وقتی ترموکوپل از کار می‌افتد، چراغ راهنما روشن نمی‌ماند. ترموکوپل سوخته یا شکسته باید تعویض شود. برای تعویض ترموکوپل:
۱. سرب مسی و مهره اتصال داخلی را به خط گاز باز کنید.
۲. در آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز به روش ما، باید در مسیر براکت نصب در لوله ترموکوپل، مهره براکت را که لوله را در جای خود نگه می‌دارد باز کنید.
۳. یک ترموکوپل جدید را در سوراخ براکت قرار دهید، لوله فولادی رو به بالا و سرب مسی رو به پایین باشد.
۴. مهره براکت را روی لوله پیچ کنید. مهره اتصال را از سرب مسی که آن را به خط گاز وصل می‌کند، فشار دهید. اطمینان حاصل کنید که اتصال تمیز و خشک است.
۵. مهره را محکم در جای خود پیچ کنید، اما آن را بیش‌ازحد سفت نکنید. هر دو مهره براکت و مهره اتصال باید فقط کمی سفت‌تر از سفت شدن با دست باشند.

خرابی ترموکوپل اجاق گاز یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه بسیاری داشت و درصورت‌عدم توجه، امکان آتش‌سوزی و حریق وجود دارد، پس شما با استفاده از آموزش تعمیر ترموکوبل اجاق گاز باید با دقت زیاد به بررسی آن پرداخته و آن را تعمیر کنید

نحوه عملکرد ترموکوپل گاز

برای این که متوجه شوید ترموکوپل گاز نیاز به تعویض دارد یا خیر بایستی که دو روش زیر را امتحان کنید. در ابتدا بایستی که جریان گاز را به صورت کامل قطع کنید و پس از آن سر گاز را باز کنید. حال قطعه ترموکوپل را پیدا کنید و ظاهر آن را بررسی کنید تا متوجه سالم یا خراب بودن آن شوید. در صورت سوخته شدن محل اتصال دو میله غیر همجنس، یا جدایی آن‌ها از هم ترموکوپل را بایستی تعویض کنید. در بخش انتهایی میله یک بوبین دیده می‌شود که در آن دو میله داخلی و خارجی دیده می‌شود. این دو میله را توسط یک واشر به هم وصل کرده‌اند که در صورت خراب شدن آن واشر هم مشکلاتی در عملکرد ترموکوپل دیده می‌شود. در بخشی که نزدیک به شعله است ممکن است که ترموکوپل در معرض حرارت باشد و سپس بسوزد. البته ناگفته نماند که ممکن است  کج یا شکسته هم بشود اما بیشترین دلیل آسیب آن به خاطر حرارت خواهد بود. در نهایت باید بدانید که برای بررسی کردن سلامت این قطعه لازم است که به سلامت بوبین پی ببرید چرا که مکمل هم هستند. این دو قطعه با هم ایمنی اجاق گاز را فراهم می‌کند و اگر یکی از آن‌ها خراب باشد عملکرد قطعه دیگر هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.

ترموکوپل اجاق گاز

خرید انواع ترموستات با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت

عیب یابی ترموکوپل اجاق گاز

حذف ترموکوپل اجاق گاز

با  توجه به این که یکی از اجزای هر اجاق گاز ترموکوپل است و وجود آن از خطرات زیادی جلوگیری می‌کند برای مثال از آتش سوزی و یا انفجار جلوگیری می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان به صورت کامل این قطعه را  کنار گذاشت بنابراین لازم است که آن را تعمیر و یا تعویض کرد. در صورتی که به هیچ عنوان نمی‌توان این قطعه را تعمیر کرد یا تعمیر آن مشکل است می‌توانید که را به راحتی تعویض کنید. برای تعمیر کردن این قطعه می‌توانید به روش زیر عمل کنید. برای تعمیر این قطعه بایستی اول شیر روی سیلندر گاز را ببندید و بهتر است بدانید که نوک این قطعه در نزدیک به صفحه داغ و یا آتش گاز است. نوک این قطعه باید از هر گونه رسوب کربنی، آسیب یا ذخایر معدنی عاری باشد. در صورت درجه بندی شدن این قطعه برای تمیز کردن آن از سنباده کمک بگیرید. این قطعه نباید که رسوب داشته باشد لذا به هر اندازه‌ای که رسوب آن بیشتر باشد گرمای کمتری به آن می‌رسد و در نهایت نیروی محرکه تولید شده توسط آن هم کمتر خواهد بود. در این حالت احتمال دارد که نیروی محرکه تولید شده توسط ترموکوپل به اندازه کافی نباشد که بتوان با استفاده از آن شیر سلونوئید را باز کنید.

روش تست و تشخیص خرابی ترموکوپل اجاق گاز

اولین قدیمی که نشان دهنده سلامت ترموکوپل است شکل ظاهری این قطعه است که شما را به راحتی متوجه خرابی بودن و یا سلامت ترموکوپل می‌کند. در صورتی که محل اتصال دو میله فلزی سوخته باشد یا از هم جدا شده باشد و یا هر آسیب دیگری که با چشم قابل مشاهده است، نشان دهنده سوختگی ترموکوپل است. در صورت مشاهده این مشکل‌ها لازم است که ترموکوپل تعمیر و یا تعویض شود. حال در قدم‌ بعدی قطعه را تست کنید ببینید که کار می‌کند یا خیر. البته می‌توانید که گاز را هم روشن کنید و با استفاده از بادبزن شعله را خاموش کنید. در واقع عملکرد درست ترموکوپل یا قطع کردن جریان گاز مشخص می‌شود. در صورتی که قطعه توانست جریان گاز را قطع کند سالم است و در غیر این صورت دچار آسیب شده است و بایستی آن را تعویض و یا  تعمیر کرد. گاهی اوقات این قطعه باعث می‌شود که جریان گاز به صورت مدام قطع شود؛ در این صورت  باید سر آن را بیشتر به شعله آتش نزدیک کنید. در حالت کلی به سه روش می‌توانید که به عملکرد صحیح این قطعه پی ببرید:

خرید ترموکوپل اجاق گاز

فروشگاه اینترنتی داوود المنت

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز و فر

اگر تعمیر ترموکوپل اجاق گاز راحت و یا امکان پذیر نبود می‌توانید که آن را به راحتی تعویض کنید. در واقع برای تعویض ترموکوپل فر و یا اجاق گاز لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با ترموکوپل، تعمیر ترموکوپل اجاق گاز، یا نحوه تعویض ترموکوپل فر به صورت تخصصی صحبت کردیم، امیدوارم که به اطلاعات کافی رسیده باشید. گفتنی است که فروشگاه اینترنتی داوود المنت یک نمایندگی معتبر فروش انواع ترموکوپل است که می‌توانید ترموکوپل‌های مختلف مخصوصا ترموکوپل سیمی را در آن مشاهده کنید. تمام محصولاتی که در این فروشگاه اینترنتی به فروش می‌رسد کیفیت بسیار بالایی دارند بنابراین با اطمینان خاطر برای خرید به این فروشگاه مراجعه کنید. با خرید از آن‌ها می‌توانید که در زمان و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و نظرات و پیشنهادات خود را برای ما کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید