انواع کنترل کننده دما سیستم‌های مورد استفاده صنعت برای کنترل دما هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کنترل کننده دما روشن/ خاموش (on/off)
این کنترلر ساده‌ترین نوع کننده‌ها بوده و خروجی آن در حالت خاموش (off) یا روشن (on) است. کنترلر روشن/خاموش فقط وقتی که دما از ست پوینت یا عدد از پیش تعیین شده عبور کند، خروجی می‌دهد. در واقع خروجی خاموش زمانی رخ می‌دهد که دما از ست‌پوینت بالاتربوده و وقتی که دما از ست‌پوینت پایین‌تر باشد، خروجی روشن می‌شود. زمانی که دقت زیادی برای کنترل لازم نباشد، به عنوان مثال آلارم دما، سیستم‌های پرحجم کاربرد دارد.

کنترل‌کننده دما نسبی (Proportional Control)

کنترل‌کننده دمای نسبی طوری طراحی شده، می‌تواند سیکل‌های کنترلر ON/OFF را حذف کند. این کنترل‌کننده در زمان رسیدن دما به ست‌پوینت، نسبت به کاهش میانگین پاوری که به هیتر اعمال شده عمل می‌کند. با کاهش سرعت هیتر، دما از عدد ست‌پوینت عبور نمی‌کند، در آن عدد می‌ماند. کنترلر نسبی در فاصله‌های زمانی کم خروجی خاموش و روشن صورت می‌گیرد.

کنترل کننده دما PID

کنترل‌کننده PID (Propotional Integral Derivative) بر اساس اقدامات کنترلی تناسبی، انتگرالی و مشتقی کار می‌کند. از این کنترلر در مواقع نیاز به اندازه‌گیری پارمترهای فیزیکی فشار، سطح، دما، فلو و… کاربرد دارد.

کنترل کننده دما

خرید انواع ترموکوپل با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت

تفاوت ترمومتر و ترموستات

در ابتدا تعریفی از هردو انان ارائه می دهیم و در ادامه به کارکرد و تفاوت انان خواهیم پرداخت.
ترموستات و نیز ترمومتر ابزاری بوده که توسط انان می ‌توان دمای بین 2 نقطه را، اندازه گیری نمود. بدین شکل که نقطه‌ی مبدا، همان دمای 0 درجه است و نقطه دوم، جایی خواهد بود که ترموکوپل، انجا را می ‌سنجد.

ترموستات و ترمومتر، ورودی ای را که از طریق ترموکوپل و یا همینطور سنسور حرارتی، می بایست دریافت کنند را، دریافت نموده و خروجی را، به کنترل کننده‌ای که ممکن است المنت، هیتر و یا نیز فن باشد، ارسال می کنند.
به منظور بالا بردن دقت در کنترل کردن سیستم، غیر از ان‌که خطا انسانی و یا همینطور اوپراتور وجود داشته باشد، ترموستات و نیز ترمومتر به سیستم کنترلی مجهز بوده و از سنسور دمایی که می‌تواند RTD، ترموکوپل و یا … باشد، دما را دریافت نموده و با مقایسه نمودن ان، با دمایی که برایش تعریف گشته، می ‌تواند فرمان های متفاوتی به سیستم ارسال کند.

ترموستات ابزاری است که از ان استفاده می گردد تا به وسیله ان برای سیستم، ست پوینت ( نقطه ‌ای که دما را برای سیستم تعیین می کند) تنظیم کرد، تا بعد از انکه سیستم از ان عبور نمود، خروجی تغییر یافته و واکنشی را نسبت به تغییر، نشان بدهد.
ترموموتر هم وسیله‌ای است که به وسیله ان، دمای فعلی نقطه‌ی مورد نظر، نشان داده شده و هیچ تغییری در سیستم، ایجاد نمی ‌نماید. ترمومتر، تنها وظیفه‌ی نشان دادن دما را داشته و کار دیگری را انجام نمی ‌دهد.

از طرف دیگر، به‌دلیل انکه این دو وسیله، عموما با یکدیگر استفاده می‌ شوند، تولید کننده‌های این وسایل، انان را با هم، ادغام می‌ نمایند تا در قالب یک محصول، ارائه شوند و هزینه‌های مشتری و نیز پیچیدگی‌های سیستم را، کاهش بدهند.

کنترل کننده دما PID

سایزهای موجود ترمومتر و ترموستات

به دلیل این‌که کنترل کننده ی دما، عموما داخل پنل تعبیه می ‌شود، پنل ها می بایست به شکلی برش داده بشوند تا با ابعاد این ابزار، هم ‌خوانی داشته و تا هنگامی که اقدام به تعویض نمودن یا اضافه باشد، اشکالی ایجاد نگردد. هم‌چنین ترموستات ها و نیز ترمومتر ها، در ابعاد استاندارد که ان را (DIN) می گویند، تولید گشته که مشتریان با توجه داشتن به نیاز سیستم مورد استفاده، می‌ توانند سایز مورد نظر خودشان را انتخاب کنند. شما عزیزان می‌توانید انواع ترموستات را به صورت مستقیم و از قلب بازار لاله زار، به‌صورت اینترنتی از داوود المنت سفارش دهید.

بروزرسانی در تاریخ 1401/09/27

دیدگاهتان را بنویسید