ترمومتر عقربه ای، ابزاری برای اندازه گیری حرارت، در انواع سیستم ها است. امروزه اندازه گرفتن دما و یا همان حرارت، در انواع جنبه های مختلف زندگی، اهمیت زیادی دارد، و برای موارد مختلف، این کمیت به وسیله ی ابزارهای مختلفی، مانند گیج دما، اندازه گیری می شود.
در زندگی روزمره، ما نمی توانیم در دماهای بسیار بالا و یا بسیار پایین، تاب بیاوریم، به همین خاطر، برای محیط کار و یا منزل، از وسایل سرمایشی و یا گرمایشی استفاده می کنیم. به طور مشابه، دما و تنظیم نمودن ان، در بخش های مختلف صنعتی هم دارای اهمیت است.

ترمومتر عقربه ای، ابزاری دقیق برای اندازه گیری فشار است که ان را با نام های دیگری مثل دماسنج انالوگ و نیز گیج دما هم می شناسند ترمومتر عقربه ای از نشانگری فلزی، در مقیاسی دایره ای شکل به منظور نمایش اطلاعات خود، بهره می گیرد. به عبارت دیگر، ترمومتر عقربه ای وسیله ای بوده که به منظور نمایش اطلاعات، از یک عقربه و مقیاس گرد که مثل صفحه ساعت است، استفاده می کند.

ترمومتر عقربه ای چیست

ترمومتر عقربه ای، ابزار اندازه گیری غیر تماسی بوده که به منظور اندازه گرفتن دمای نقطه ای مشخص استفاده می گردد. ترمومتر عقربه ای،در حالت کلی به منظور اندازه گیری و نیز نمایش دمای سیال ها و همینطور اجسام استفاده می گردد. ترمومتر عقربه ای از سنسور و نیز درجه بندی که دو قسمت مهم ان هستند، ساخته شده، و فرایند کلی ان با استفاده از این دو قطعه ی اساسی است. به علاوه در ترمومتر عقربه ای یک غلاف و یا ترموول وجود داشته که از ان، در برابر جریان سیال هایی که در سیستم مورد نظر موجود هستند، جلوگیری خواهد کرد. ترمومتر عقربه ای در 2 مدل کلی تولید شده که در ادامه این متن به معرفی انان می پردازیم.



خرید انواع ترموستات و ترموکوپل با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت



کاربرد ترمومتر عقربه ای

ترمومتر عقربه ای، به عنوان ابزاری برای اندازه گیری دقیق، در صنایع کوچک و بزرگ و نیز بسیاری از کاربرد های خرد مورد استفاده قرار می گیرد. اولین کاربرد ترمومتر عقربه ای در صنایع تهیه ی مواد غذایی و نیز نوشیدنی است که در ان، اندازه گرفتن دما به منظور کنترل کیفی محصولات، از اهمیتی بالای برخوردار است، و به همین خاطر از این ابزار اندازه گیری استفاده می گردد.

ترمومتر عقربه ای، همچنان نیز در سیستم تصفیه ی فاضلاب استفاده می گردد. در این سیستم، کنترل نمودن دما اهمیتی ویژه دارد، و به همین خاطر می باست از ابزاری دقیق استفاده گردد تا دمای سیال های موجود در سیستم، به درستی اندازه گیری شوند که ترمومتر عقربه ای، بهترین گزینه در این سیستم ها می باشد.
گیج دما و انواع مدل های ان، در سیستم دیگ بخار هم استفاده می گردند. موضوع کنترل دما، در دیگ های بخار صنعتی، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می بایست از ابزار اندازه گیری دمایی استفاده گردد که از مقاومت و نیز کارایی بسیار دقیقی برخوردار باشد، تا اینکه این فرایند کلی سیستم، به نحو احسن انجام گردد، و احتمال خطر و خطا صفر بشود که بهترین ابزار اندازه گیری دما در این سیستم ها هم، ترمومتر عقربه ای خواهد بود.

گیج دما به خاطر سنسور های ویژه و قابلیت خواندن اسان و نیز مقاومت بالایی که در برابر دما های مختلف دارد، در سایر صنایع نیز کاربردی گشترده دارد.
شماری از سایر کاربرد های ان نیز، یه قرار زیر هستند:
• در شرایط اندازه گیری دمای فرایند
• بررسی کردن دما در مخزن های اشتعال زا
• و …
و به طور کلی، ترمومتر عقربه ای در صنایع زیر کاربرد دارد:
• صنایع استخراج نفت و گاز
• انواع پالایشگاه ها
• صنایع تولیدی قطعات صنعتی
• صنایع تولیدی ماشین الات صنعتی
• صنایع تولیدی مواد غذایی

 

انواع ترمومتر عقربه ای

در حالت کلی ترمومتر عقربه ای بر مبنای دسته بندی معمول، به 2 دسته ی کلی تقسیم می گردد که این دسته ها عبارت اند از:

  • ترمومتر و یا دماسنج بی متال:

ترمومتر عقربه ای بی متال(Bimetal)  نوعی ابزار اندازه گیری بوده که مبنای کلی عملکرد ان، بر یک فلز فنری شکل بوده که با کاهش و یا افزایش ان، تغییرات دما ثبت می گردد. یکی از مهم ترین قسمت های ان، فنر کویل خواهد بود که از دو فلز خاص مانند فولاد و نیز مس و یا همینطور مس و نیز برنج و … ساخته شده است.

انواع ترمومتر عقربه ای

 هر دو فنر فلزی، از لحاظ طولی بخ هم متصل گشته اند، و بخاطر اینکه مقاومت دمایی این دو فلز، با یکدیگر متفاوت است، در نتیجه در فنر خمیدگی ایجاد شده که جمع و باز شدن ان را در پی خواهد داشت، و این حالت سبب نمایش دما در گیج می گردد.

  • گیج دما و یا دماسنج پر شده:

ترمومتر عقربه ای پرشده (actuated) از پرکاربرد ترین ترمومتر های عقربه ای محسوب می گردد. چند نکته ی مهم در این ترمومتر وجود دارد که باید بدان ها توجه نمود:

  1. مواد داخل لوله و یا همان پرکننده ها که ممکن است مایع یا گاز باشند.
  2. عامل دوم، جنس لوله بوده که عموما از جنس شیشه و یا فلز است.
  3. سومین عامل، سطح مایع و یا گاز درون لوله است

 این نوع از گیج دما، در مدل های مختلفی تولید می گردد که کارکرد انان تقریبا شبیه به هم هستند و به همین خاطر، انان در یک طبقه بندی جای می گیرند. این دسته بندی ها عبارتند از:

  • ترمومتر پر شده از جیوه با نشاندهی سیستم فشار
  • ترمومتر پر شده از مایع با نشاندهی سیستم فشار
  • ترمومتر با نشاندهی سیستم فشار-گاز
  • ترمومتر با نشاندهی سیستم فشار-بخار
حرف آخر

فروشگاه ترموهیتر داوود امیدوار است این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد . همچنین این فروشگاه عرضه کننده انواع ترمومتر و المنت صنعتی در سراسر تهران می باشد . شما می توانید از راه های درج شده در سایت با ما تماس بر قرار کنید.

بروزرسانی در تاریخ 1401/10/05

2 دیدگاه در “ترمومتر عقربه ای چیست

  1. مجید خسروی گفت:

    سلام و ممنون از مطلبتون فقط ای کاش از این انواع عکسشون رو هم میزاشتید

    1. Taghizadeh گفت:

      با سلام
      ممنون از بازخوردتون، حتماً در آینده، عکس‌ها اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید