استانداردهای موجود برای رنگ بندی سیم و کابل ترموکوپل

جدول رنگ بندی سیم و کابل ترموکوپل: در ابتدا لازم است بدانید که ترموکوپل‌ها برای اندازه گیری دما هستند و معمولا دارای تیپ‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصولا رنگ بندی انواع ترموکوپل‌ها بر اساس استانداردهای جهانی انجام می‌شود. اصولا ترموکوپل یکی از انواع مولدهای برق است که متشکل شده از دو فلز غیر هم جنس خواهد بود و در واقع این دو فلز از یک طرف به‌ هم متصل می‌شوند. برای این که برق تولید شود لازم است که به محل اتصال‌ دو فلز حرارت داده شود که در این صورت دو شر دیگر آن‌ها آزاد خواهد بود و سپس جریان برق تولید می‌شود. ناگفته نماند برقی که به این روش تولید می‌شود بسیار کم خواهد بود.

اصولا زمانی که به محل اتصال دو فلز غیر همجنس حرارت داده شود، در دو سر مفتول‌ها اختلاف پتانسیل ایجاد می‌شود. البته این میزان اختلاف پتانسیل تابع حرارتی است که به دو فلز اعمال شده است؛ در این صورت بایستی با بررسی کردن میزان ولتاژ خروجی می‌توان که درجه حرارتی که به ترموکوپل اعمال شده است را تعیین و تشخیص داد. لازم است بدانید که لازم است در دمای مرجع یه اتصال یا همان اتصال سرد قرار داده شود. اتصال مرجع باید داخل ظرفی شامل یخ که در حال ذوب شدن است، نصب نمود. اتصال دیگری که در ترموکوپل است باید به جسمی متصل شود که قرار است با آن دما را اندازه گیری نمود. این دو گروه ترموکوپل به ترموکوپل‌های فلزات قیمتی و فلز پایه هم معروف هستند.  

جدول استاندارد رنگ بندی سیم و کابل ترموکوپل

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم ترموکوپل‌ها در تیپ‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که به منظور اندازه‌ گیری دما مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال تیپ‌های B, R, S قابلیت اندازه گیری دما را در بازه -200 تا 800 سلسیوس را دارند. و تیپ‌های J, K, L دارای قابلیت اندازه‌گیری دما را در محدوده 180- تا 1000 سلسیوس مورد استفاده قرار می‌دهند. اساسا ولتاژی که در دو سر انتهایی ترموکوپل تولید می‎‌شود، در هر صورت میلی ولت و رفتار الکتریکی ترموکوپل با توجه به نوع آلیاژی که در آن وجود دارد، سیم‌های آن تابع جدول‌های استاندارد خواهد بود.

گفتنی است که در استانداردهای کشورهای مختلف در هر تیپ تعریف‌ها تقریبا منطبق بر هم خواهند بود. در واقع ترکیب آلیاژ کروم و نیکل یکی از آن‌ها است که به منظور جلوگیری از آسیب ترموکوپل آن را داخل سرامیک و غلاف فلزی قرار می‌دهند. نکته دیگری که باید بدانید این است که روش جوشکاری دو سر ترموکوپل تابع یک ضوابط مخصوصی است که نباید در هنگام انجام جوشکاری فلز یا احتمالا نیمه هادی دیگر در فرایند جوش دخالت کند. در غیر این صورت رفتار ترموکوپل تهیه شده به هیچ عنوان شبیه رفتار استاندارد تعریف شده تابع جداول مربوطه نخواهد بود. در جدول زیر انواع ترموکوپل‌ها مقایسه شده‌اند و کد رنگ سیم و کابل آن‌ها ذکر شده است.

خرید انواع ترموستات با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت

تصویر رنگ بندی سیم و کابل ترموکوپل

در حقیقت جزئیات رنگ بندی سیم و کابل انواع ترموکوپل بر اساس استانداردهای مختلف جهانی را در قالب دو نمونه جدول مختلف نمایش می‌دهیم:

جدول رنگ بندی

یک نمودنه دیگر از جدول رنگ بندی سیم و کابل انواع ترموکوپل‌ها بر اساس استاندارهای مختلف جهانی:

جدول رنگ بندی ترموکوپل

منبع

✏️پیشنهادات و نظرات خود را درباره مقاله جدول رنگ بندی سیم و کابل ترموکوپل برایمان کامنت کنید… .

دیدگاهتان را بنویسید