یکی از مفرح‌ترین تفریحات موجود برای بعضی از افراد؛ شنا کردن در آب استخر است که علاوه بر جنبه تفریح و سرگرمی؛ از مبحث موضوعات درمانی هم قابل توجه است؛ ولی شنا در فصل زمستان در آب سرد، قطعاً برای هیچ‌کسی دلچسب و گوارا نخواهد بود. یکی از شاخصه‌های یک استخر خوب؛ داشتن دمای آب متناسب با بدن انسان است. شنا در دمای نامناسب در آب استخر، نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد؛ بلکه قطعا آسیب‌زایی بسیاری برای سلامتی بدن انسان با خود به همراه خواهد آورد.

خوشبختانه امروزه روش‌های متعددی برای گرم کردن آب استخر، به ویژه در زمستان یا در دماهای پایین وجود دارد؛ یکی از این روش‌های گرم کردن آب استخر، استفاده از المنت مخصوص استخر است. این المنت‌ استخری به شکل میله‌ای ساخته شده‌ است که قادر هست با برق تک‌فاز و سه فاز کار کند و می‌تواند دمای آب استخر را در حد مطلوب و یکپارچه‌ای بالا ببرد. گونه دیگری از المنت‌های استخری؛ با نام المنت کویل هیتر شناخته می‌شوند که دارای انواع متعددی هستند و به اشکال هندسی گوناگونی مثل مربع، مثلث و دایره‌ای شکل تولید می‌شوند و نسبت به المنت‌های میله‌ای کارایی بالاتری دارند.

داود المنت یک فروشگاه شناخته شده در بازار لاله زار تهران؛ در زمینه عرضه انواع المنت استخری در کشور است. برای ثبت سفارش و خرید المنت مورد نظر خود؛ می‌توانید به وبسایت این فروشگاه مراجعه و المنت مورد نیاز خود را ثبت سفارش نمایید و در صورت نیاز به هر گونه مشاوره و راهنمایی در خصوص المنت استخری می‌توانید با شماره‌های مندرج در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

گرم کردن استخر با المنت استخری

خرید انواع ترموستات و ترموکوپل با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی (Heat exchanger)، از متداول‌ترین راه‌های گرم کردن آب استخر خانگی است. پس از دیگ موتور خانه قرار می‌گیرد و سبب افزایش دمای آب استخر شده و به تدریج آب استخر را گرم می‌کند.

راه های گرم کردن آب استخر
راه های گرم کردن آب استخر

پکیج گرمایشی

پکیج گرمایشی استخر، در واقع یک موتورخانه گرمایشی کامل با همه‌ی تجهیزات لازم بوده که در قالب یک پکیج جمع ووری شده است.

گرم کردن استخر

پمپ گرمایشی

از راه‌های گرم کردن  آب استخر، استفاده از پمپ گرمایشی است. این دستگاه با استفاده از انرژی الکتریکی و نیز هوای گرم محیط، سبب افزایش دمای آب عبوری از داخل خود می‌شود. آب استخر پس از عبور از پمپ و نیز فیلتر، وارد دستگاه خواهد شد. پمپ حرارتی، دارای فنی بوده که هوای محیط را به داخل کشیده و آن را از میان کویل اواپراتور که در اطراف دستگاه قرار دارد، عبور می‌دهد. مایع مبرد موجود در کویل اواپراتور گرمای موجود در هوای پیرامون خود را جذب کرده و تبدیل به گاز می‌شود. این گاز گرم، در ادامه وارد کمپرسور شده و دمای آن مجددا افزایش می‌یابد.

در مرحله بعد، گاز داغ خروجی کمپرسور، وارد کندانسور می‌شود. در این تبادل حرارتی، گاز داغ مبرد، بخشی از حرارت خود را به آب استخر انتقال می‌دهد. هیتر گازی و هیتر برقی هم از جمله راه‌های گرم نمودن آب استخر هستند که در ادامه بیشتر به آنان می‌پردازیم.

گرم کردن استخر با المنت کویل هیتر

هیتر برقی استخر

یکی دیگر از روش‌های موجود گرمایش استخر و نیز جکوزی، استفاده از هیتر‌های برقی است. نحوه کار هیتر‌های برقی، بر طبق داغ شدن المنت‌های حرارتی داخلی، به وسیله‌ی انرژی الکتریکی است. هیتر‌های برقی، نسبت به هیتر‌های گازی و نیز پکیج‌های گرمایشی، فقط برای گرمایش جکوزی و نیز استخر‌های خیلی کوچک خانگی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هیتر برقی روشی ساده برای گرم نمودن آب جکوزی و آب‌های استخر با حجم کم است. راحتی و نیز کم بودن فضای اشغال شده به وسیله آنان، مهترین مزیت استفاده از هیتر‌های برقی است. هیتر‌های برقی معمولا در بازه توان گرمایشی (۴ تا ۱۲) کیلو وات تولید شده و قابل تهیه هستند.

راه های گرم کردن آب استخر
گرم کردن آب استخر
روش های گرم کردن آب استخر

هیتر گازی استخر

یکی از  تجهیزاتی که برای گرمایش استخر‌های خانگی کوچک و نیز متوسط، هیتر‌های گازی هستند. اساس عملکرد این دستگاه ها، برخورد مستقیم شعله‌ی آتش به لوله‌ی حاوی آب استخر است. هیتر‌های گازی استخر، معمولا با گاز طبیعی و یا گاز پروپان کار خود را انجام می‌دهند. هیتر گازی در مدار تصفیه‌ی استخر قرار گرفته اند.

آب استخر پس از مکش به وسیله پمپ تصفیه و در ادامه عبور از فیلتر شنی، وارد آن می‌شود. با احتراق گاز در محفظه‌ی احتراق هیتر گازی و برخورد آن به آب ورودی، به تدریج آب گرم می‌گردد و ضمن خارج شدن از دستگاه و  همینطور چند بار گردش در این مدار، آب استخر گرم می‌شود. هیتر‌های گازی برای استفاده‌ی کوتاه مدت و گرمایش سریع آب استخر، گزینه‌ی ایده الی هستند.

 هیتر‌های گازی بیشتر برای گرمایش استخر‌هایی که بصورت دائم کار نمی‌کنند، بیشتر توصیه می‌گردند. هیتر‌های گازی، توان نگه داشتن دمای آب استخر، در یک دما از پیش تعیین شده را، مستقل از دما و نیز شرایط هوای محیط دارند. البته که مقدار مصرف انرژی هیتر‌های گازی نسبت به هیت پمپ و نیز هیتر‌های خورشیدی بیشتر است.

✍️ سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله « راه های گرم کردن استخر » همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای داوود المنت کامنت کنید.

بروز رسانی در 12 بهمن 1401

دیدگاهتان را بنویسید