زندگی بدون استفاده از وسایل گرمایشی، تبدیل به امری ناممکن در فصل سرما می‌شود. استفاده از بخاری متداول‌ترین روش برای گرم کردن خانه محسوب می‌شود و شما هم بدون شک تا کنون بارها و بارها با استفاده از بخاری، گرما را به خانه خود تزریق کرده‌اید. خراب شدن بخاری و کار نکردن آن، می‌تواند نوعی کابوس تلقی شده و زندگی شما را تبدیل به حیاتی سرد و منجمد کند. در این مقاله ما به بررسی برخی از اصلی‌ترین دلایل روشن نشدن شمعک بخاری و به خصوص روشن نشدن شمعک بخاری گازی پرداخته و در جهت رفع این مشکل، تلاش می‌کنیم. اگر بخاری شما نیز به این مشکل برخورده، بهتر است تا این مطلب را تا انت‌ها مطالعه کرده و ویژگی‌های مختلف شمعک‌های بخاری را به وسیله آن فرا بگیرید.

 

بخاری گازی

یکی از محبوب‌ترین نوع لوازم گرمایشی، بخاری گازی است. بخاری‌های گازی آسان‌ترین روش را برای گرم کردن خانه به شما پیشنهاد داده و در ازای آن، مقداری از گاز شهری را مصرف می‌کنند. بر خلاف تصور عموم، روشن نشدن شمعک بخاری گازی اتفاقی متداول است و افراد زیادی ممکن است روزانه با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. از آن جهت که این مشکل در بخاری‌های گازی رخ می‌دهد، بهتر است تا قبل از روشن کردن بخاری گاز خانه خود را چک کرده و در جهت امنیت آن، اطمینان حاصل کنید.

علت جرقه نزدن فندک بخاری گازی

علت روشن نشدن شمعک بخاری گازی

دلایل مختلفی می‌توانند موجب روشن نشدن بخاری شما شده و شرایط بخاری را تغییر دهند. به عنوان مثال خرابی ترموکوپل می‌تواند یکی از دلایل اصلی روشن نشدن شمعک بخاری گازی باشد که در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن خواهیم پرداخت. قطعات دیگری نیز ممکن است باعث بروز مشکل در بخاری شده و روشن نشدن یا حتی روشن نماندن شمعک بخاری گازی را رقم بزنند. بهتر است توجه داشته باشید که تشخیص درست مشکل و عیب‌یابی صحیح، نیمی از مشکلات را برای ما حل می‌کند. یکی از نکاتی که می‌تواند منجر به روشن نشدن شمعک بخاری شود، استفاده نکردن به صورت طولانی مدت از بخاری است که در این حالت شما باید با صبر و حوصله بیشتری با بخاری خود کار کرده و شمعک آن را بعد از گذشت مدت کوتاهی، روشن نمایید.

علت روشن نشدن شمعک بخاری گازی

خرابی ترموکوپل، علت روشن نشدن بخاری گازی

همانطور که در بخش‌های قبلی به این مشکل اشاره کردیم، خرابی ترموکوپل می‌تواند یکی از دلایل روشن نشدن شمعک بخاری گازی باشد. دو قطعه اصلی که باید در هنگام روشن نشدن شمعک آن‌ها را بررسی کنید، بوبین و ترموکوپل هستند. اهمیتی ندارد که ترموکوپل میله‌ای استفاده می‌کنید یا خیر، در هر دو صورت این قطعه عضوی حیاتی و محوری در بخاری شما به شمار می‌آید. زمانی که محل اتصال دو قطعه فلز به کار رفته در بوبین، حرارت داشته باشد، الکتریسیته نیز فعال شده و می‌توانیم بدین وسیله با استفاده از جرقه، شمعک بخاری را روشن نماییم. بروز هرگونه مشکل در این فرآیند می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در سیستم شمعک شده و از روشن شدن آن جلوگیری کند.

 

علت جرقه نزدن فندک بخاری گازی

گاهی اوقات، مشکلات بسیار ساده‌تر از چیزی هستند که ما در ذهن خود داریم. بروز مشکلاتی در جرقه زدن فندک، به روشن نشدن شمعک منجر شده و روشن نشدن شمعک از روشن شدن بخاری جلوگیری به عمل می‌آورد. اگر دلیل روشن نشدن شمعک بخاری گازی شما جرقه نزدن فندک باشد، تعمیر آن زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت. اولین اقدام بعد از بروز این مشکل، تنظیم دوباره جرقه‌زن خواهد بود. شما می‌توانید فندک بخاری گازی خود را با استفاده از پیچی که در آن تعبیه شده، تنظیم کنید و میزان آن را کاهش یا افزایش دهید. گاهی اوقات قطع شدن ناگهانی گاز منجر به روشن نشدن بخاری خواهد شد. توجه کنید که در صورت لزوم، می‌توان از کبریت نیز برای روشن نمودن بخاری استفاده کرد و بخاری بدون نیاز به فندک نیز می‌تواند به عملکرد صحیح خود ادامه دهد.

انحراف نازل گاز، دلیل روشن نشدن بخاری

نازل گاز مسئولیت رساندن گاز به بخاری را بر عهده دارد. زمانی که شما اقدام به روشن کردن بخاری می‌کنید، نازل فعال شده و مقداری از گاز را در محیط پخش می‌کند. این گاز مستقیما به جایی که قرار است جرقه در آن رخ دهد منتقل شده و بعد از جرقه، منجر به روشن شدن بخاری می‌شود. زمانی که نازل گاز انحراف پیدا کرده باشد، شما نمی‌توانید گاز را به محل جرقه منتقل کرده و در نتیجه بخاری ار روشن کنید. بسیاری از مواقع مشکل روشن نشدن شمعک بخاری گازی صرفا با تغییر مسیر چند درجه‌ای نازل رفع می‌گردد. بهتر است هنگام تعمیر بخاری، نسبت به سالم بودن نازل گاز اطمینان حاصل کنید و از مشکلات پیش آمده برای بخاری بدین شکل، جلوگیری به عمل آورید. نکاتی که باید در هنگام نصب بخاری گازی رعایت کنید.

روشن نشدن شمعک بخاری گازی

 

اولین اقدام جهت نصب بخاری گازی، چک کردن ایمنی آن است. شما باید در مرحله اول سلامت بخاری خود را بررسی کرده و سپس، از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنید. استفاده از شلنگ گاز سالم و تمیز نیز در ایمنی بخاری تاثیر به سزایی را خواهد داشت. محل قرار گیری بخاری و همچنین اندازه دودکش آن، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. شما می‌توانید با انتخاب محل درست نصب بخاری، علاوه بر آن که کارایی بخاری را افزایش می‌دهید، ایمنی خود را نیز بالا برده و از بروز هرگونه مشکل در بخاری جلوگیری کنید. نکات مهم دیگری مانند نبستن تمام درزها، رعایت فاصله دقیق بخاری از دیوار، رعایت فاصله از کپسول و غیره نیز می‌توانند در امنیت بخاری ما موثر باشند.

در نهایت بهتر است تا بعد از مشاهده بروز مشکل در شمعک بخاری، نسبت به بخاری ناامید نشده و به سرعت نکات گفته شده در این مقاله را بررسی نمایید. اغلب مشکلات پیش آمده برای بخاری در گزینه‌های یاد شده خلاصه می‌شود و به ندرت ممکن است وسیله‌ای، مشکلی خارج از گزینه‌های مطرح شده در این لیست داشته باشد. روشن نشدن شمعک بخاری گازی، پایان عمر بخاری نخواهد بود. اگر در خرید قطعه برای بخاری خود مشکل دارید، بهترین راه برای شما خرید از داوود المنت خواهد بود. شما می‌توانید تمامی قطعات مورد نیاز خود را با بهترین قیمت از این سایت خریداری کرده و با نصب آن در بخاری خود، از گرمایی با کیفیت بهره‌مند شوید.

تاریخ انتشار: 1401/12/20

دیدگاهتان را بنویسید