یکی از وسایل گرمایشی که در فصل‌های سرد مانند پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخاری برقی است؛ از این وسیله در مکان‌های مختلفی که سیستم گرم‌کننده مناسبی ندارند و یا اصلا گرم‌کننده‌ای وجود ندارد استفاده می‌کنند. بخاری برقی دارای انواع مختلفی است و با انرژی الکتریکی گرما تولید می‌کند؛ یکی از اجزای تشکیل دهنده بخاری برقی، المنت است که در بیشتر موارد علت خرابی بخاری به دلیل مشکل داشتن و سوختن المنت بخاری برقی است. در ادامه قصد داریم شما را با انواع بخاری‌های برقی، علت سوختن المنت بخاری برقی و بسیاری دیگر از این موارد آشنا کنیم پس تا انت‌ها همراه ما باشید.

دلایل سوختن المنت بخاری

دلایل سوختن المنت بخاری

بخاری برقی یکی از وسایل کاربردی گرمایشی است که دارای اجزا و بخش‌های مختلفی است. المنت یکی از اجزای مهم در این وسیله است که دارای انواع مختلفی همچون: المنت میله‌ای، المنت وکیوم، المنت فشنگی، سرامیکی و… است که درصورت خراب‌شدن مشکلات زیادی را به‌وجود خواهد آورد. درصورت سوختن المنت بخاری برقی، چندین فاکتور در آن نقش دارند که برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علت‌های آن عبارتند از:

🔻 اکسیداسیون
🔻 خراب‌شدن مکانیکی المنت
🔻 ایجاد نقطه گرم در المنت
🔻 فرسودگی و پوسیدگی
🔻 سایدگی و پاره شدن
🔻 فشارهای وارده از طرف ترموستات به‌دلیل اشتباه عمل کردن

المنت‌ها معمولا از مقداری سیم به‌وجود امده‌اند که رنگ قرمز آن‌ها ناشی از عبور جریان‌های الکتریکی است؛ با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که یکی از علت‌های سوختن المنت بخاری برقی، گرمای بیش‌از اندازه است. اما ممکن است سوال شود که علت این گرمای بیش‌ازحد چیست؟ باید بگوییم که این گرما به دلایلی همچون، جریان الکتریسیته، خرابی ترموستات و عبور هوای بیش‌از اندازه و غیرقابل کنترل و بسیاری دیگر از عوامل نشات گرفته است. از دیگر دلایل و علت‌های سوختن المنت بخاری، انبساط و انقباض پیوسته است که باعث فرسودگی فلز المنت و درنتیجه خراب شدن آن می‌شود. اما دلیل این انبساط و انقباض چیست؟ باتوجه به اینکه فلز المنت هنگام استفاده داغ می‌شود و زمانی که فلز داغ می‌شود انبساط صورت می‌گیرد پس از سرد شدن فلز منقبض خواهد شد؛ پس از مدتی در اثر منبسط و منقبض شدن‌های پی‌درپی این اتفاق‌ها رخ خواهد داد.

انواع بخاری برقی

بخاری برقی یکی از وسایل مهم و اساسی به‌شمار می‌آید که افراد هنگام سرما به میزان زیادی از آن استفاده می‌کنند و شامل انواع مختلفی است؛ در گذشته تنوع در نوع بخاری برقی بسیار کم بوده ولی امروزه این تنوع زیاد شده، در ادامه به معرفی انواع آن و ویژگی‌های این محصول خواهیم پرداخت.
انواع بخاری برقی شامل:

🔺 بخاری برقی کم‌مصرف
🔺 بخاری برقی تابشی
🔺 بخاری برقی کانکتور
🔺 رادیاتور برقی
🔺 بخاری برقی فن‌دار
🔺 بخاری برقی حمامی ضدآب
🔺 بخاری برقی دیواری طرح اسپیلیت
🔺 بخاری برقی فن‌دار صنعتی
🔺 فن هیتر دلونگی

انواع بخاری برقی
اکنون ویژگی برخی از این بخاری برقی‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد:

بخاری برقی کم مصرف

یکی از مشکلات مهم و اساسی انواع بخاری برقی، مصرف زیاد انرژی الکتریکی و به وجود آوردن هزینه‌های زیاد است؛ امروزه یکی از مدل‌های خوب و عالی بخاری برقی، بخاری برقی کم مصرف است. نحوه کارکرد این بخاری به این صورت است که، گرمایی که تولید می‌کند توسط یک پروانه در پنکه به جریان درمی‌آید و شما به هرجهتی که بخواهید می‌توانید آن را به گردش دربیاورید. توان مصرفی این بخاری، ۳۰۰ وات است.

بخاری برقی کانوکتور

یکی دیگر از انواع بخاری برقی، بخاری برقی کانوکتور است که به وسیله المنت گرم می‌شود و شما می‌توانید در آن از فن هم استفاده کنید. ابعاد این بخاری نسبت به دیگر نوع‌های بخاری برقی تابشی و فن‌دار، بزرگتر است. این بخاری کاملا بی‌سروصدا است و تنها درصورتی که از فن استفاده شود صدای فن را خواهید شنید.

علت روشن نشدن المنت بخاری برقی

روشن نشدن و سوختن المنت بخاری برقی می‌تواند دلیل‌های مختلفی داشته باشد که یکی از این دلیل‌ها مربوط به نقطه داغ المنت است؛ درصورتی که این قسمت از المنت شکسته شود ممکن است باعث روشن نشدن المنت در این بخاری شود. درصورتی که المنت بخاری دچار ساییدگی و یا پارگی شود ممکن‌است در گذر زمان این المنت بسوزد. یکی دیگر از دلایل سوختن المنت بخاری برقی، سیم‌کشی اشتباه در کوره بخاری و یا دیگر قسمت‌های آن است که در این صورت، برق ناکافی به المنت می‌رسد و درنتیجه باعث سوختن و روشن نشدن المنت می‌شود. درصورتی که المنت دچار زنگ‌زدگی شود، باعث سوختن المنت بخاری برقی و درنتیجه روشن نشدن آن می‌شود.

علت روشن نشدن المنت بخاری برقی

در زمان تعمیر المنت بخاری برقی بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

زمانی که بخاری برقی شما دچار مشکل می‌شود باید به نکاتی توجه داشته باشید تا بتوانید به درستی عیب‌یابی کنید. در مرحله اول باید منشا اصلی مشکل را جست‌وجو کنیم. اگر نتوانستید به شکل دقیق منشا را پیدا کنید باید این موارد را بررسی کنید: ابتدا ممکن است پریز، برق نداشته باشد، سعی کنید دوشاخه یا سیم رابط را بررسی کنید که آیا مشکل دارد یا خیر.

ممکن است المنت‌ها قطع شده باشند و یا کلید خراب باشد پس باید به طور کامل بررسی شود. درصورتی که فن بخاری برقی مشکل داشته باشد باید به این شکل عمل کنید:
عایق بین المنت را بررسی کنید چون احتمال از بین رفتن آن وجود دارد، در بعضی موارد ممکن است المنت قطع شده باشد، حتما به سیم رابط و فاز و نول بخاری توجه کنید چون ممکن است قطع شده باشد.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید بخاری برقی یکی از وسایل مهم و اساسی در هنگام فصل سرما است و سوختن المنت بخاری برقی یکی از مشکلات مهم آن است که در این مقاله به آن پرداختیم؛ ما در مجموعه داوود المنت تلاش کرده‌ایم شما را با انواعی از بخاری‌های برقی که دارای ویژگی و کیفیت عالی هستند آشنا کنیم و به شما محصولات مرغوبی را ارائه دهیم تا شما بتوانید یک محصول عالی را خریداری کنید. درصورتی که با مشکل سوختن المنت بخاری برقی و یا سایر مشکلات مربوط به آن مواجه شدید می‌توانید به مجموعه ما یعنی داوود المنت مراجعه کنید و بهترین پشتیبانی و خدمات را دریافت کنید.

تاریخ انتشار : 1402/01/30

دیدگاهتان را بنویسید