علائم خرابی ترموستات در واقع مجموع نشانه‌هایی هستند که باعث نقص عملکرد ترموستات می‌شوند. این علائم از خرابی ترموستات خبر می دهند و به محض مشاهده  هریک نیاز به تعویض ترموستات خواهد بود.

 ترموستات از قطعات مهم خودرو است که وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. اگر این قطعه در مسیر آب رادیات نصب شده باشد، وظیفه باز و بست مسیر آب به درون رادیاتور را بر عهده دارد. وجود هر گونه اشکال در این قطعه به صورت مستقیم روی دمای موتور تاثیر می گذارد. در نهایت در دراز مدت موتور خودرو دچار آسیب می‌شود. زمانی که موتور خودرو بیش از حد معمول گرم شود، منجر به افزایش سوخت می‌شود. افزایش سوخت باعث فرسوده شدن سر سیلندرهای خودرو می شود و غلظت روغن کاهش می یابد. در دراز مدت باعث فرسایش تمامی قطعات خودرو خواهد شد.

از علائم خرابی ترموستات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️افزایش دمای موتور بیش از حد مجاز و جوش آوردن موتور

✔️تغییرات نامنظم درجه آمپر

✔️نشت آب رادیات از قسمت‌های مختلف خودرو

✔️مصرف زیاد روغن موتور

✔️افزایش غیر طبیعی سوخت موتور

خرابی ترموستات با کمترین هزینه قابل خواهد بود. به طور کلی اگر ترموستات خراب تعمیر نشود باعث ایجاد خسارت‌های بیشتر می‌شود. در صورتی که ترموستات ها دچار خرابی بیشتر شده باشند نیاز به تعویض کامل خواهند داشت.

ترموستات‌ها دارای انواع مختلفی مانند المنت کویل هیتر هستند و برخی درجه بالا و برخی درجه پایین نامیده می‌شوند. در صورتی که در شرایط آب و هوایی گرم قرار دارید،  می‌توانید از ترموستات‌های درجه پایین استفاده کنید. این ترموستات‌ها 72 درجه هستند و باعث می‌شوند آب رادیاتور زودتر وارد مدار خودرو شود. اگر ترموستات را از خودرو خارج نمایید باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهد شد که در بخش های بعدی به آن می‌پردازیم.

علائم خرابی ترموستات

فروشگاه اینترنتی ترموهیتر داوود

وظیفه ترموستات

ترموستات قطعه ی کوچکی است که در مسیر برگشت جریان آب به رادیاتور نصب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند دمای موتور را تنظیم نماید. دمای آغاز به کار ترموستات‌ها 85 درجه سانتی گراد است. اگر دمای آب نیر به دمای 85 درجه برسد ترموستات شروع به فعالیت نموده و سیستم خنک کننده موتور وارد مدار می‌شود، در نهایت این عمل منجر به خنک سازی خودرو می گردد.

اگر موتور سرد باشد، با روشن شدن خودرو آب رادیات به طرف موتور هدایت خواهد شد. در نتیجه سیلندر‌ها شروع به چرخش خواهد کرد. سپس ترموستات مسیر بازگشت اب به درون رادیات را می بندد تا موتور سریع تر گرم شود. در نهایت دمای آب محبوس می‌شود و تغییر نمی کند. سپس ترموستات مسیر برگشت آب را باز می کند تا آب بازگشتی از موتور دمایش کاهش خواهد یافت.

این قطعه به آب اجازه می دهد پس از گرم شدن به رادیاتور ماشین راه یافته و خنک شود. این ترموستات به دو دسته تابستانی و زمستانی تقسیم می‌شوند. ترموستات‌های تابستانی دارای درجه پایین تری هستند که شامل 60 درجه سانتی گراد است. ترموستات‌های زمستانی دارای درجه بالاتری هستند و به 80 تا 90 درجه سانتی گراد می رسد.

اگر موتور سرد باشد، ترموستات مسیر رادیاتور را خواهد بست و مسیر واتر پمپ را باز می کند. به این ترتیب آب دور موتور حرکت می کند و موتور گرم می‌شود. وظیفه ترموستات کاملا ساده و بسیار مهم می‌باشد. در صورتی که ترموستات خراب باشد می‌تواند تمام قطعات و تجهیزات خودرو را دچار مشکل نماید. ترموستات نقش کلیدی در تنظیم دمای موتور دارد.

ترموستات‌ها در تمامی خودرو‌ها به یک صورت کار می کنند. در صورت بروز خرابی و مشکل به یک شیوه تعویض می گردند. اما در موارد جزئی مانند میزان عمر مفید دارای اختلاف‌هایی می‌باشد.

عمر مفید ترموستات

قطعات خودرو دارای عمر مفید هستند. در صورتی که عمر مفید قطعات پایان یابد، استفاده مجددشان باعث آسیب رساندن به سایر قطعات می‌شود. ترموستات‌ها هم دارای میزان عمر مفید محدود هستند. اگر خراب شوند یا به خوبی عمل نکنند باید تعویض شوند. عمر مفید در نظر گرفته شده برای این قطعات 50 هزار کیلومتر است. به صورت دقیق تر می‌توان هر سال آن‌ها را تعویض نمود تا دچار خرابی و مشکل نشوند.

 هر 50 هزار کیلومتر معادل یک سال در نظر گرفته می‌شود.  برای تعویض ترموستات سعی کنید به تعمیرگاه‌های معتبر و خبره مراجعه نمایید. برای بررسی دقیق تر عمر مفید ترموستات می‌توانید به مدل خودرو نیز توجه نمایید. این میزان در خودرو‌های پراید برابر با 40 هزار کیلومتر می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید.

عمر مفید ترموستات

چگونه یک ترموستات خراب را بررسی کرده و خرابی آن را تشخیص دهیم؟

برای بررسی خراب بودن ترموستات نیاز به مشاهده دقیق می‌باشد. تا زمانی که موتور و رادیاتور به خوبی سرد نشده باشند، ترموستات را لمس نکنید. زیرا دمای بالایی دارد. پس از اندکی تامل درپوش موتور (کاپوت) را برداشته و سلنگ فوقانی رادیاتور را مشاهده کنید. این شلنگ به ترموستات متصل است و با دنبال کردن آن جایگاه ترموستات را خواهید یافت.

سپس در پوش رادیاتور را بردارید. موتور را چند دقیقه روشن نمایید. دور دریچه ورودی رادیاتور را بررسی نمایید تا از جاری بودن مایع خنک کننده مطمدن شوید. اگر مایع خنک کننده جاری باشد، به این معناست که دریچه ترموستات باز است. در چنین شرایطی ترموستات معیوب است و نیاز به تعویض دارد.

در صورتی که رادیاتور را بررسی کردید و متوجه شدید که مایع خنک کننده جریان ندارد منتظر باشید تا موتور به دمای مورد نظر برسد. همچنین اگر عقربه دماسنج موتور جلو رود نشانه عدم جاری بودن مایع خنک کننده می‌باشد. لذا دریچه ترموستات بسته مانده و باز نمی‌شود.

تشخیص خرابی ترموستات کاری ساده و آسان خواهد بود. با مشاهده عملکرد ترموستات و علائم آن نیز می‌توانید به خرابی آن پی ببرید. ترموستات‌ها پس از طی کردن عمر مفیدشان قطعا دچار خرابی و نقص می‌شوند. اما برای اطمینان از زمان خرابی قطعی آن نیاز به دقت و بررسی است. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره داشته باشید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.

نشانه‌های خرابی ترموستات

شایع‌ترین علائم خرابی ترموستات که می‌توان به آن اشاره کرد رادیاتور ماشین است که معمولا با هزینه کمی برای عوض کردن ترموستات می‌توان که از آن جلوگیری کرد. در زمان مناسب و حالت عادی، کار باز و بسته شدن ترموستات ماشین انجام می‌شود و سپس سیستم خنک کننده ماشین بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهد. در صورتی که در عملکرد ترموستات اختلالی ایجاد شود و یا این که در زمان مشخص شده سنسور آن فعال نشود، ترموستات ماشین در یک زمان مناسب باز و بسته نمی‌شود. اگر ترموستات خودرو فعال نشود احتمال است مایع خنک کننده داخل رادیاتور از آن خارج و در مجاری موتور هم جریان نخواهد داشت. به این ترتیب دمای موتور افزایش و ترموستات هم فعال باقی می‌ماند و دیگر غیر فعال نمی‌شود. علایم خرابی ترموستات عبارت‌اند از:
نشتی مایع خنک‌کننده
تغییرات دمایی غیرعادی پیشرانه
افزایش مصرف سوخت
افزایش مصرف روغن موتور

علائم خرابی ترموستات پراید

ترموستات پراید در اثر موارد متعددی ممکن است خراب شود و برای این که سایر قطعات خراب نشوند بایستی این علائم را بشناسید و عملیات تعویض ترموستات را انجام دهید. در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر ترموستات پراید شما آسیب دیده است بایستی بلافاصله آن را تعمیر یا تعویض کنید. علائم خرابی ترموستات پراید عبارت‌اند از موارد زیر:
» گاهی اوقات ممکن است که تنظیم دمای موتور به‌هم بخورد. برای مثال خیلی دیر گرم می‌شود و زمانی هم که گرم می‌شود سریع جوش می‌آورد.
» در واقع آمپر آب نامنظم عمل می‌کند یعنی به صورت غیر عادی این آمپر جا به جا می‌شود.
» مصرف روغن موتور و یا سوخت ماشین شما به مراتب بیشتر و بیشتر می‌شود.
» در واقع غلظت روغن موتور یا گرانروی کم می‌شود.
» رینگ پیستون‌ها و سیلندرها
» در واقع شاهد نشتی آب و ضد یخ از قسمت زیرین خودرو می‌شوید.
پس از مشاهده هر کدام از موارد ذکر شده در پراید بایستی برای تعویض ترموستات اقدام کنید و بدانید که محل آن در زیر کاپوت پراید، در سمت راننده و روی سرسیلندر است. بهتر است که تعویض آن را به تعمیرکاری حرفه‌ای بسپارید تا مشکلی ایجاد نشود.

علائم خرابی ترموستات پراید
ترموستات تیبا

علائم خرابی ترموستات تیبا

ترموستات خودرو تیبا یکی از قطعات اصلی است که بین موتور و رادیاتور قرار گرفته و وظیفه تنظیم دما را برعهده دارد. ترموستات به ثابت ماندن دمای موتور اتومبیل در یک محدوده خاص کمک می‌کند. در واقع کار ترموستات به گردش در آوردن مایع خنک است تا با این روش از بالا رفتن بیش از حد دمای موتور جلوگیری کند. فرقی نمی‌کند که خودرو شما چه مدلی باشد، در هر صورت ترموستات یکی از اجزای اصلی خودرو بوده و علائم خرابی آن در اکثر خودروها مشابه است.

از مهم‌ترین علائم خرابی ترموستات تیبا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
• تغییر ناگهانی و غیر عادی دمای خودرو: اگر پس از روشن کردن خودرو در مدت کمتر از ۲۰ دقیقه، موتور تیبا جوش بیاورد و یا نشانگر آب رادیاتور غیر عادی باشد، ممکن است یکی از علائم خرابی ترموستات باشد.
• نشت مایع خنک کننده و آب رادیاتور: توجه کنید که وظیفه اصلی ترموستات رساندن آب خنک به موتور است. در صورتی که آب از رادیاتور نشت کند و زیر خودرو خیس باشد، ممکن است از دیگر علائم خرابی ترموستات باشد.
• افزایش مصرف سوخت: یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات تیبا، افزایش مصرف سوخت است. چراکه با خرابی ترموستات، موتور عملکرد مناسبی نداشته و خودرو مجبور است سوخت بیشتری مصرف کند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام انتخاب ترموستات خودرو تیبا به آن توجه کنید، درجه ترموستات است. هر خودرویی بنابر نظر سازنده باید از ترموستات با درجه مناسب خود استفاده کند. بهترین درجه ترموستات برای خودرو تیبا ۸۲ درجه است. به این معنا که وقتی دمای موتور به ۸۲ درجه سانتیگراد رسید، ترموستات عملکرد خود را آغاز کرده و آب خنک را به گردش در می‌آورد.

علائم خرابی ترموستات ۲۰۶

ترموستات ۲۰۶ یکی از اجزای اصلی و جدا نشدنی از خودرو است. به دلیل عملکرد مهمی که ترموستات برعهده دارد، امکان حذف کردن ترموستات در هیچ خودرویی وجود ندارد و ۲۰۶ هم از این اصل مستثنی نیست. اگر ترموستات خودرو حذف شود، موتور خودرو برای رسیدن به دمای کار، باید بیشتر کار کند. خرابی ترموستات ۲۰۶ در مسیرهای سربالا که به سرپایینی می‌روید بیشتر خود را نشان می‌دهد. در این حالت آب موجود در ماشین سریعا به گردش در آمده و باعث سرد شدن ناگهانی موتور می‌شود. همین تغییر ناگهانی دما می‌تواند باعث خرابی سر سیلندر شده و عملکرد خوودرو را از بین ببرد.

از مهم‌ترین علائم خرابی ترموستات ۲۰۶ می‌توان به این موارد اشاره کرد.
• احساس گرما یا سرمای بیش از حد: باتوجه به نقش مهمی که ترموستات در تنظیم دما دارد، در صورت خرابی آن ممکن است سوپاپ بسته مانده و آب خنک به گردش در نیاید. در این حالت دمای موتور بیش از حد بالا می‌رود. در صورتی که سوپاپ باز بماند و بسته نشود، باعث کاهش دمای بیش از حد موتور می‌شود.
• عملکرد ضعیف خودرو: هرگاه شاهد تغییر در الگوی مصرف سوخت و عملکرد ضعیف خودرو بودید، به سلامت ترموستات شک کنید. بدیهی است که باعدم کارکرد صحیح ترموستات، موتور داغ کرده و نمی‌تواند با حداکثر توان خود کار کند.
• نوسان دائمی دمای موتور: بین نوسانات و تغییرات دمایی موتور باید سیری منطقی وجود داشته باشد. اگر متوجه این شدید که دمای موتور دائما بالا و پایین می‌شود، باید به خرابی ترموستات شک کرد.
• مصرف بیش از حد روغن موتور: یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات ۲۰۶ مصرف بالای روغن موتور است. بدیهی است که با افزایش دمای بیش از حد موتور ماشین، مصرف روغن در آن بالا می‌رود.

بهترین درجه ترموستات برای خودرو ۲۰۶ در داخل شهر ۹۰ درجه سانتیگراد و در جاده ۸۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

علائم خرابی ترموستات ۲۰۶
علائم خرابی ترموستات ال ۹۰

علائم خرابی ترموستات ال ۹۰

بهتر است بدانید که دمای عملکرد ترموستات ال ۹۰ حدود ۸۹ درجه سانتی‌گراد است بنابراین در صورت خرابی ترموستات در دمای ۸۹ درجه باز نمی‌شود و دمای موتور بیشتر می‌شود و به ۱۰۰ درجه می‌رسد و سپس موتور به جوش می‌آید. حالا از جمله علائم خرابی ترموستات عبارت‌اند از:
» در هنگام استارت اولیه زمانی که موتور سرد است، آمپر آب خیلی کندتر به دمای ۲ خط می‌رسد و در بیشتر موارد روی دو خط می‌ماند. البته مگر این که ماشین با دور بالایی کار کند و یا این که در ترافیک بماند در این صورت به دمای ۴ می‌رسد.
» گاهی اوقات دمای آمپر آب روی ۴ خط می‌رسد و زمانی که در جاده خلوت یا اتوبان بودید که با سرعت ۶۰ الی ۸۰ کیلو متر در ساعت حرکت کردید، اگر آمپر آب از ۴ خط به ۲ خط رسید و کم شد مفهومی جز خرابی ترموستات نخواهد داشت.
» با دو علامت ذکر شده در فوق به راحتی می‌توانید به خرابی ترموستات پی ببرید. گاهی اوقات هم مصرف سوخت موتور افزایش می‌یابد و یا شتاب خودرو به جای افزایش کاهش پیدا می‌کند و آن توان و بازدهی لازم را از آن مشاهده نمی‌کنید.

علائم خرابی ترموستات سمند

سمند نیز یکی دیگر از خودروهای پر طرفدار است که همانند هر خودرو دیگری نیاز به عملکرد صحیح ترموستات دارد. رانندگان باید دقت کنند که حتی در صورت خرید بهترین ترموستات هم، باز هم امکان خرابی آن وجود دارد. خرابی ترموستات و طول عمر آن قابل پیش‌بینی نیست و باید در فواصل معین ترموستات بررسی شود. چراکه خرابی ترموستات می‌تواند باعث خرابی سایر قطعات خودرو شود.

از مهم‌ترین علائم خرابی ترموستات سمند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
• جوش آوردن خودرو: در واقع بالا رفتن ناگهانی آمپر آب پس از مدت کوتاهی از روشن کردن ماشین، می‌تواند از علائم اصلی خرابی ترموستات باشد. پس از استارت زدن در چند دقیقه اول آمپر آب نباید از درجه ۲ بالاتر برود، در صورت بالا رفتن ناگهانی آمپر باید به خراب شدن ترموستات سمند شک کرد.
• سرد بودن موتور خودرو: همیشه خرابی ترموستات با داغ شدن موتور همراه نیست. گاهی با خرابی ترموستات، دمای موتور به شدت کاهش می‌یابد و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند.
•‌عدم عملکرد صحیح بخاری خودرو: اگر بخاری خودرو داخل کابین را به خوبی گرم نکند می‌تواند ناشی از خرابی ترموستات باشد. چراکه بخاری گرمای خود را از آب گرم می‌گیرد و اگر ترموستات خراب شود، مسیر بین موتور و رادیاتور باز مانده و آب گرم نخواهد شد.
• کاهش زود هنگام سطح آب ماشین: سطح آب موجود در رادیاتور به مرور کاهش می‌یابد، بنابراین هفته‌ای یکبار باید مقدار آب چک شود و در صورت نیاز داخل محفظه آب بریزید. خرابی ترموستات باعث گردش بیش از حد آب شده و سطح آب سریع‌تر از حالت معمول کاهش می‌یابد.

برای خودرو سمند ال ایکس بهترین درجه ترموستات ۸۳ و برای سمند ef7 بهترین درجه ترموستات ۷۵ است.

علائم خرابی ترموستات سمند

علائم خرابی ترموستات پژو

علائم خرابی ترموستات در پژو نیز تا حدود زیادی مشابه با سایر خودروهای دیگر است. از دیگر علائم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
• آسیب دیدن قطعات موتور: اگر به علائم اولیه خرابی ترموستات بی‌توجه باشید، کم کم این عملکرد نامناسب منجر به معیوب شدن بخش‌های مختلف موتور می‌شود. یکی از اولین بخش‌هایی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد، واشر سر سیلندر است. تاب برداشتن و سوختن واشر سر سیلندر می‌تواند ناشی از خرابی ترموستات باشد.
• شنیدن صدای تق تق از خودرو: شنیده شدن صدای تق تق حین رانندگی، می‌تواند نشان از خرابی قطعات مختلفی باشد که یکی از آن‌ها ترموستات است. تشخیص اینکه صدای غیر معمولی مربوط به کدام قطعه است برای رانندگان عادی امکان‌پذیر نیست و حتما باید به تعمیرکار مراجعه کنید.
بهترین درجه ترموستات برای خودرو پژو بسته به مدل خودرو ۷۵ و یا ۸۳ می‌باشد.

علائم خرابی ترموستات ریو

نشانه‌های زیادی در خودرو ریو دیده می‌شود که قطعا علائم خرابی ترموستات هستند از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
» یکی از علایم خرابی این قطعه تغییر دمای نامنظم است و عقربه درجه حرارت آب نوسان دارد که در نهایت منجر به عملکرد ضعیف موتور خواهند شد. در این مورد به صورت غیر طبیعی درجه حرارت موتور کم می‌شود و یا این که در زمان کمی به صورت غیر طبیعی بیشتر می‌شود.
» در واقع نشت مایع خنک کننده هم یکی از نشانه‌های خرابی ترموستات است. نشت این مایع در موقعیت‌های مختلف نشان داده می‌شود برای مثال در اطراف هوزینگ ترموستات دیده می‌شود. اساسا این مورد به مرور زمان باعث می‌شود با گذشت زمان شیلنگ‌های سیستم خنک‌کنندگی هم دچار نشتی شوند. در این صورت شما مشاهده می‌کنید که خودرو نشتی دارد و مایع خنک کننده آن زیر خودرو روی زمین ریخته می‌شود.
» گفتنی است که گاهی اوقات دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو به جوش می‌آید. در واقع درجه آب به اندازه محدود قرمز بالا می‌رود و سپس در ۱۵ دقیقه اول حرکت خودرو به جوش می‌آید، این علامت نشان دهنده این است که خودرو به درستی کار نمی‌کند.

علائم خرابی ترموستات ریو

چرا نباید ترموستات را از مدار خارج کرد؟

بسیاری از راننده‌ها در فصل تابستان برای استفاده بیشتر از سیستم خنک کننده و کاهش دمای موتور، ترموستات را از خودرو برمی‌دارند. در این صورت مایع خنک کننده همیشه در اطراف ترموستات وجود دارد و این کار باعث می‌شود برای این که موتور به دمای استاندارد برسد، بیشتر کار کند و سوخت بیشتری مصرف کند. حذف ترموستات باعث افزایش سرعت خروج مایع خنک‌کننده می‌شود و رادیاتور فرصت کافی برای خنک کردن آن ندارد و آب دوباره به سیستم موتور بر می‌گردد. حذف ترموستات در هنگام حرکت در سرپایینی مشاهده می‌شود یعنی سرعت هوای مایع خنک کننده کاهش می‌یابد و موتور ناگهانی سرد می‌شود. این کاهش ناگهانی موتور باعث می‌شود که سرسیلندر خودرو دچار مشکلات شود. بنابراین خرابی ترموستات و بی‌توجهی به آن یا حذف آن خسارت زیادی به سایر قطعات وارد می‌کند بنابراین در هنگام مشاهده خرابی آنرا تعمیر یا تعویض کنید.

علائم خرابی ترموستات ریو

📝نتیجه گیری

🔴توصیه می‌شود در صورت بروز خرابی در ترموستات سعی کنید در اسرع وقت آن را تعویض نمایید. در صورتی که آن را مدار خارج نمایید، باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات می‌شود. لذا سعی کنید به جای خارج کردن ترموستات از مدار، ترموستات‌هایی با درجه پایین تر استفاده کنید یا به صورت کلی با پیشنهاد تعمیرکار و تکنسین اقدام به نصب ترموستات مناسب و سازگار با خودرو نمایید. در صورتی که تجربه ای در این زمینه دارید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.

تاریخ بروزرسانی 1402/06/19

دیدگاهتان را بنویسید