المنت یخچال چیست؟

علت سوختن المنت یخچال: یکی از قطعه‌های بسیار اساسی و مهم در یخچال‌ها، المنت بوده که بدون وجود آن برفک‌ها و انبوه یخ‌ها بر روی لوله‌های بخش عقب یخچال جمع شده و باعث خراب شدن یا سوختن یخچال‌ها می‌شود. المنت‌های یخچال وظیفه ذوب کردن یخ‌ها یا برفک‌ها را بر عهده دارند. المنت‌های یخچال در نوع‌های گوناگونی ساخته شده و با توجه به مدل یخچال‌ها از هر یک از این نوع المنت‌ها استفاده می‌شود. در کل المنت‌های یخچال به‌صورت میله‌های پوشانده شده با نوار آلومینیومی، میله‌های فلزی و سیم‌های درون لوله شیشه‌ای دسته‌بندی می‌شوند و وظیفه‌ای که المنت در بیشتر یخچال‌های ضد برفک داراست این است که از قطعه‌ها، ترمودیسک و برد الکترونیکی یخچال، فرمان می‌گیرد و فرایند برفک‌زدایی را به‌صورت دقیق انجام می‌دهد.

 طول و ضخامت المنت در انواع گوناگون یخچال‌ها متفاوت بوده و در یخچال‌هایی که حداکثر ظرفیت را داشته و همچنین دارای کمپرسورهای قوی نیز بوده، از المنت‌هایی استفاده می‌شود که شامل قدرت و توان بالاتری باشند. محل نصب و قرارگیری المنت‌ها بیشتر در بخش انتهایی یا پشتی یخچال بوده و در صورت آسیب دیدن به‌آسانی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

تعویض المنت یخچال

علائم خرابی یا سوختن المنت یخچال

از مهم‌ترین نشانی‌هایی که می‌توان به‌وسیله‌ی آن متوجه سوختن یا آسیب المنت یخچال شد، سرد شدن یا خنک شدن بیش‌ازحد یخچال است. هنگامی‌که المنت یخچال از کار بیفتد و به‌خوبی کار نکند، سبب می‌شود تا یخ‌های موجود در یخچال ذوب نشده و فرایند خنک‌سازی یخچال با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد و یخچال بیش‌ازحد سرد می‌گردد و همچنین گرم نبودن بخش انتهایی المنت یخچال نیز می‌تواند منجر به خراب شدن المنت یخچال شود.
در هنگامی‌که در بخش پشتی یخچال انبوه زیادی از یخ‌ها و برفک‌ها موجود باشد باید به کار نکردن قطعه المنت یخچال شک نمود. در کل سرد نکردن یخچال‌ها نیز ازجمله نشانه‌هایی است که باعث سوختن المنت یخچال می‌شود و افراد باید اقدام به تعویض المنت و سایر قطعات یا تعمیر کلی المنت نمایند.
البته سرد نکردن یخچال نیز می‌تواند به علت آسیب دیدن قطعه‌های دیگر یخچال باشد و رفع به‌موقع این موضوع باید به‌وسیله‌ی افراد تعمیرکار ماهر و حرفه‌ای صورت بگیرد. در قسمت زیر به عمده‌ترین موارد خرابی یا سوختن المنت یخچال اشاره می‌شود:
۱- تشکیل برفک‌ها در اواپراتور یخچال
۲- سرد بودن بیش‌ازحد قسمت پشت یخچال
۳- کاهش شدید دمای یخچال

علت اصلی سوختن المنت یخچال چیست؟

یکی از علت‌های اصلی صدمه دیدن المنت یخچال را می‌توان سوختن این المنت در داخل یخچال معرفی کرد. نبود یاعدم رسیدن حداقل آب موردنیاز، از مهم‌ترین علت‌های سوختن المنت یخچال بوده و این موضوع تحت تأثیر عملکرد نامطلوب کمپرسور یخچال و نیز مشکل‌های جزئی در سیستم گاز یخچال رخ می‌دهد.
در قسمت زیر به سایر موارد علت سوختن المنت یخچال اشاره می‌شود:
🔴 کارکرد بیش‌ از اندازه المنت یخچال
🔴 باز بودن درب یخچال در مدت‌ زمان بسیار طولانی
🔴 اختلال در عملکرد کمپرسور یخچال
🔴 پاره شدن یا پوسیده شدن واشر دور درب آن
سوختن المنت یخچال در کل باعث می‌شود تا یخچال به‌درستی فعالیت نکند و همچنین سبب آب نشدن یخ‌های اضافی بخش پشتی یخچال نیز می‌شود.




خرید انواع ترموستات و ترموکوپل با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت

راهکار‌های جلوگیری از سوختن المنت یخچال

در قسمت زیر به‌کلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از آسیب یا سوختن المنت یخچال اشاره می‌شود:
🔶 اصولاً باید از آسیب دیدن انواع لوازم برقی در یخچال جلوگیری شود تا منجر به مشکلات و هزینه‌های زیاد تعمیر و تعویض قطعات قرار نگیرند.
🔶 افراد باید مراقب قطعه‌ها یا المنت یخچال‌ها باشند تا دچار ضربه‌های سنگین نشوند.
🔶اصلاً نباید درب یخچال را به‌صورت طولانی‌مدت باز گذاشت چون تمامی سرمای موجود در یخچال هدر می‌رود و همچنین به قطعه‌هایی مثل المنت یخچال برای خنک کردن دوباره فشار زیادی وارد می‌شود.
🔶 در هنگام تمیز کردن یخچال باید مراقب المنت یخچال بود و به‌هیچ‌وجه این المنت در معرض مستقیم آب نباید قرار گیرد؛ زیرا در بیشتر موارد باعث سوختن فوری آن می‌شود و سوختن المنت یخچال به معنای از کار افتادن کل عملکرد یخچال است.



تعویض المنت یخچال

همان‌طوری که اشاره شد پوشش المنت یخچال معمولاً در قسمت پشت یخچال قرار می‌گیرد و اگر المنت دچار یخ‌زدگی یا برفک‌ها شد، این یخ‌های اضافی در پوشش مشخص‌شده مشاهده می‌شود. اصولاً برای عوض کردن المنت یخچال افراد به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت ناآگاهانه اقدام به تعویض نمایند و حتماً باید این کار توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود؛ زیرا این کار هم در کاهش هزینه‌های تعمیرات مؤثر بوده و هم از به وجود آمدن آسیب‌های گوناگون در آینده جلوگیری می‌شود.
برای تعویض المنت یخچال در گام اول، باید یخچال را از برق درآورده و سپس مواد موجود در داخل یخچال (مواد غذایی و قفسه‌های یخچال و…) را خالی نمود.
در گام بعد باید پیچ‌ها و گیره‌هایی که المنت به‌وسیله‌ی آن‌ها به یخچال وصل شده است را با پیچ‌گوشتی باز کرده و پنل اصلی را از یخچال جدا کرده و در آخر سیم‌های متصل شده به المنت را بیرون کشیده و المنت را از یخچال خارج کنید.
در گام بعدی باید المنت تازه و جدید را جایگزین المنت قبلی کرده و گیره‌ها و پیچ‌های آن را محکم ببندید. ضمناً موقع مراحل جدا کردن المنت باید مواظب بود که به دیگر قطعه‌های یخچال آسیبی وارد نشود.

آزمون المنت یخچال

شیوه آزمون المنت یخچال با استفاده از مولتی متر

در کل بدون باز کردن المنت از یخچال نیز می‌توان با استفاده از مولتی متر تست کرد و برای این کار موارد زیر باید توجه شود:
✅ ابتدا باید مولتی متر به دو سر سیم برق ابتدایی وصل شود.
✅ سپس میزان مقاومت المنت اندازه‌گیری شود.
✅ در موقعی که المنت یخچال سالم باشد، مقاومت عدد ۱۵۰ اهم را نشان می‌دهد.
✅ در موقعی که المنت یخچال صدمه‌ دیده باشد، مقاومت عدد ۶۰۰ اهم را نشان می‌دهد؛ همچنین در مواقعی که المنت کف یخچال دچار اختلال شده باشد، مقاومت عدد ۲۰۰ اهم را نمایان می‌کند.

📝نتیجه گیری

🔴 در این مقاله علت سوخت المنت یخچال ، علائم خرابی، علت اصلی سوختن المنت یخچال و راهکار‌ها و شیوه آزمون المنت یخچال، به تفکیک مورد بررسی قرار گرفت. 

 ✏️پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله برایمان کامنت کنید… .

نوشته شده در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید