در سشوارها قطعه مهمی به اسم المنت وجود دارد؛ که به صورت سیمی از جنس نیکل یا آلومینیوم است و در واقع گرمای باد ایجاد شده توسط سشوار وظیفه المنت است. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که المنت سشوار قرمز شده است؛ که این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ یعنی قرمز شدن المنت سشوار ممکن است مربوط به خرابی خود المنت باشد و این احتمال هم وجود دارد که در اثر خرابی قطعات دیگر سشوار مثل موتور ایجاد شده باشد. ما در این مقاله از  داوود المنت، بهترین عرضه کننده انواع ترموکوپل و ترموستات به عیب یابی سشوار می‌پردازیم .

بنابراین برای رفع قرمزی المنت سشوار، بایستی ابتدا دلیل اصلی آن‌را پیدا کنیم تا تعمیر آن با کم‌ترین اتلاف وقت و هزینه و بدون دردسر انجام شود؛ ضمنا بایستی در نظر داشت در برخی از مواقع علت قرمز شدن المنت سشوار، در اثر خرابی المنت یا موتور یا مشکلی در سشوار نیست؛ و در این مواقع معمولا استفاده بیش از حد و روشن ماندن زیاد سشوار؛ باعث قرمزی المنت شده است.

اگر بعد از بررسی کارشناسانه مشخص شد که المنت سشوار دچار خرابی شده است؛ می‌توان المنت را تعویض و یا حتی تعمیر کرد، ولی اگر مشخص شد که مشکل از موتور سشوار است که علامت آن این است، که موقع روشن کردن وسیله، باد سرد و کمی بیرون می‌زند؛ پس موتور دچار مشکل شده است و احتمال دارد که موتور نیم‌سوز شده باشد. ضمنا بایستی سیم‌های ورودی به المنت هم بررسی شوند که اتصالات آن‌ها قطع نشده باشد یا مشکل دیگری مثل پوسیدگی و نیم سوز شدن نداشته باشند؛ چون ممکن است گاهی مشکل از سیم‌ها باشد. در هر صورت عیب یابی، تعمیر و تعویض قطعات سشوار مثل هر وسیله برقی دیگری بایستی توسط متخصص تعمیرات و آشنا به لوازم برقی صورت بگیرد.

عیب یابی سشوار و راه حل برطرف کردن آن

المنتوری که در ساختار سشوار دیده می‌شود یک سیم پیوسته است. غالباً المنت یا سیم پیوسته را به دور یک قاب غیررسانا می‌پیچند و در انتهای خروجی دستگاه نصب می‌کنند و زمانی که جریان الکتریکی به این المنت داده می‌شود، باد خروجی از سشوار گرم می‌شود.
در مرحله اول محفظه سشوار یا همان محافظ المنت را باز کنید.
سپس لازم است دو سیمی که به المنت منتهی شده‌اند را پیدا کنید. به زبان دیگر باید بررسی کنید که سیم‌پیچ‌ها دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی نباشند. در این مرحله مداری که بین دو سیم ال اس دی وجود دارد باید بسته شوند که در غری اینصورت باید به بررسی کلید قطع حرارتی بپردازید.
حال و در مرحله آخر باید گفت که اگر قطع‌کننده حرارتی به درستی کار خود را انجام داد، باید به فکر تعویض المنت خود باشید.
با این روش‌هایی که بیان کردیم می‌توانید علاوه بر اینکه از سلامت المنت سشوار اطمینان حاصل کنید، در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.

نیم سوز شدن موتور سشوار

المنت با موتور سشوار ارتباط مستقیم دارد؛ هنگامی که موتور سشوار در حالت نیم سوز قرار داشته باشد، مقاومت مدارها کمتر می‌شود؛ در ادامه باعث می‌شود تا تولید جریان الکتریکی افزایش پیدا کند و در انت‌ها موجب قرمز شدن المنت سشوار شود. البته نیم سوز شدن موتور سشوار علتی بود مبنی بر داغی یا قرمز شدن المنت سشوار که در این بخش به بررسی علت آن و نحوه بررسی المنت پرداختیم.

نقش المنت سشوار و خرابی آن

قطعه‌ای در سشوار که وظیفه دارد باد گرمی را ایجاد کند، المنت نام دارد. المنتی که در سشوارها وجود دارد، معمولاً متریال آن از نیکل و یا آلومینیوم است. در دستگاه‌های زیادی المنت را مشاهده می‌کنید که نوع کاربرد آن‎ها یکی نیست. اگر المنت سشوار قرمز می‌شود، بایستی به صورت کامل این قطعه را بررسی کنند. توجه کنید در هر سشواری از المنت‌های مختلفی استفاده می‌‎شود که معمولاً گرمای زیادی تولید می‌کنند و همین مسئله موجب می‌شود که آسیب پذیری بالایی داشته باشند. در سشوارهایی که چهار المنت وجود دارد، تنظیم کردن دور موتور از طریق بخش انتهایی المنت انجام می‌شود.
توجه کنید رایج‌ترین مشکلی که در المنت‌ها دیده می‌شود، قرمز شدن آن است که برای رفع آن در وهله اول بایستی علت شناسایی شود. در بسیاری از موارد این قرمز شدن المنت به دلیل روشن بودن طولانی مدت سشوار است که فشار بسیار زیادی به موتور آن وارد می‌کند. این فشار زیاد منجبر قرمزی المنت و تولید گرمای زیاد شود. اساساً قرمز شدن المنت گاهی اوقات طبیعی است و با خاموش کردن آن برای استراحت این مشکل رفع می‌شود؛ اما قرمز شدن غیر طبیعی آن بایستی قطعات توسط متخصص بررسی شوند.

تعمیر سشوار
تعمیر المنت سشوار

مهمترین علت قرمز شدن سشوار

المنت به صورت مستقیم با موتور دستگاه در ارتباط است که می‌توان گفت دلیل اصلی این قرمزی، نیم سوز شدن موتور دستگاه است؛ اما در بسیاری از موارد بنا به تشخیص متخصص علت قرمزی مربوط به موتور نخواهد بود که در این صورت بایستی که المنت موجود تعویض شود.
هنگامی که از المنت جریان الکتریکی عبور می‌کند، قطعاً گرمای زیادی تولید می‌شود که موجب داغ شدن المنت می‌شود؛ به همین دلیل باید که برای عیب‌یابی و تعمیر کردن سشوار، جریان الکتریکی که از سشوار عبور می‌کند، کاملاً مورد بررسی قرار بگیرد.
زمانی که علت قرمز شدن المنت سشوار شناسایی شد، می‌توان قطعه مورد نظر را تعمیر و تعویض کرد، اما در بسیاری از موارد جریان الکتریکی ربطی به قرمزی المنت ندارد که در این صورت موتور نیم سوز نشده است؛ در نهایت لازم است که المنت تعویض شود که این تعویض حتماً باید توسط متخصص و یا تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود؛ چراکه قطعه بسیار حساسی است که در هنگام تعمیر آن نباید دچار آسیب شود.

روش تست المنت سشوار

المنتی که در سشوارها وجود دارد، یک سیم پیوسته است که از مقاومت بالایی هم برخوردار است. معمولاً این سیم پیوسته را دور یک قاب غیر رسانا می‌پیچانند و در نهایت در خروجی دستگاه آن را نصب می‌کنند. زمانی که جریان الکتریکی به این المنت داده می‌شود، باد سشوار گرم می‌شود. در صورت مشاهده عیب و یا مشکلی می‌توانید که تست المنت سشوار را انجام دهید که این تست را می‌توانید به صورت زیر انجام دهید:
مرحله اول: در این مرحله از تست بایستی که محفظه سشوار و یا همان محافظ المنت را بردارید.
مرحله دوم: در این مرحله لازم است که دو سیم منتهی شده به عنصر را پیدا کنید. در واقع باید سیم پیچ‎ها و سیم‌های عنصر را از لحاظ ترک خوردگی و یا شکستگی مورد بررسی قرار دهید.
مرحله سوم: می‌توانید از یک یا چند تستر پیوستگی را برای تداوم آن استفاده کنید. مداری که ما بین دو سیم ال اس دی وجود دارد بایستی که بسته شود که در غیر این صورت باید کلید قطع حرارتی را بررسی نمایید.
مرحله چهارم: در صورتی که قزع کننده حرارتی به درستی کار کرد، باید که المنت را تعویض کنید.

تعمیر المنت سشوار

باتوجه به آن چه که گفته شد به این نتیجه می‌رسیم که برای رفع مشکل یعنی قرمزی المنت باید در ابتدا علت قرمز شدن المنت را تشخیص و شناسایی کرد که برای انجام این کار باید سشوار را روشن کنید و پس از آن باد سشوار را مورد بررسی قرار دهید؛ در صورتی که باد کم و سرد بود یعنی موتور نیم سوز شده است که در این صورت قطعات دستگاه را باز می‌کنند.
برای انجام این کار ابتدا بدنه سشوار را باز می‌کنند که پس از آن پوشش المنت را بردارید. همه سیم‌های ورودی به المنت دستگاه را بررسی کنید و پس از بررسی‎، مطمئن شوید که علت قرمزی المنت به کدام بخش مربوط است؛ در صورت عدم وجود مشکل، بایستی که المنت تعویض شود. زمانی که دستگاه را باز می‌کنید، باید تمام سیم‎‌های موجود متصل باشند؛ در غیر این صورت باید مشکل حرارتی در سشوار را مورد بررسی قرار دهید. اگر مشکل حرارتی هم در سشوار وجود نداشته باشد، حتماً باید به تعویض المنت سشوار بپردازید؛ در نهایت باید اشاره کنیم که المنت موجود در سشوار قطعه‌ه‎ای بسیار کوچک است که به دلایل زیادی ممکن است دچار آسیب شود؛ به همین دلیل پیدا کردن علت قرمزی آن امری بسیار مهم خواهد بود و تعمیر و تعویض المنت باید به صورت اصولی و بر حسب استاندارد انجام شود. در بسیاری از موارد علت قرمز شدن المنت به روشن بودن بیش از حد دستگاه بر می‌‎گردد که در این صورت باید دستگاه را خاموش کنید.

المنت سشوار

فروشگاه اینترنتی داوود المنت

نتیجه گیری

علت قرمز شدن المنت سشوار نیاز به بررسی دقیق دارد؛ گفتنی است که اگر خودتان شناخت کافی راجع به آن ندارید، به هیچ عنوان به آن دست نزنید. المنت یک قطعه حساس است؛ بنابراین برای این که آسیب بیشتری به آن نرسد، فرآیند تعمیر و تعویض آن را به متخصص و یا تعمیرکار حرفه‌‎ای بسپارید.            

پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله، برایمان کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید