نشانه خرابی ترموستات در واقع مجموع نشانه‌هایی هستند که باعث نقص عملکرد ترموستات می‌شوند. این علائم از خرابی ترموستات خبر می دهند و به محض مشاهده  هریک نیاز به تعویض ترموستات خواهد بود. ترموستات از قطعات مهم خودرو است که وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. اگر این قطعه در مسیر آب رادیات نصب شده باشد، وظیفه باز و بست مسیر آب به درون رادیاتور را بر عهده دارد. وجود هر گونه اشکال در این قطعه به صورت مستقیم روی دمای موتور تاثیر می گذارد. در نهایت در دراز مدت موتور خودرو دچار آسیب می‌شود. زمانی که موتور خودرو بیش از حد معمول گرم شود، منجر به افزایش سوخت می‌شود. افزایش سوخت باعث فرسوده شدن سر سیلندرهای خودرو می شود و غلظت روغن کاهش می یابد. در دراز مدت باعث فرسایش تمامی قطعات خودرو خواهد شد. در این مقاله از داوود المنت، عرضه کننده انواع ترموستات و ترموکوپل این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از نشانه خرابی ترموستات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش دمای موتور بیش از حد مجاز و جوش آوردن موتور
  • تغییرات نامنظم درجه آمپر
  • نشت آب رادیات از قسمت‌های مختلف خودرو
  • مصرف زیاد روغن موتور
  • افزایش غیر طبیعی سوخت موتور

خرابی ترموستات با کمترین هزینه قابل خواهد بود. به طور کلی اگر ترموستات خراب تعمیر نشود باعث ایجاد خسارت‌های بیشتر می‌شود. در صورتی که ترموستات ها دچار خرابی بیشتر شده باشند نیاز به تعویض کامل خواهند داشت.

در صورتی که در شرایط آب و هوایی گرم قرار دارید،  می‌توانید از ترموستات‌های درجه پایین استفاده کنید. این ترموستات‌ها 72 درجه هستند و باعث می‌شوند آب رادیاتور زودتر وارد مدار خودرو شود. اگر ترموستات را از خودرو خارج نمایید باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهد شد که در بخش های بعدی به آن می‌پردازیم.

آموزش تعمیر ترموستات

وظیفه ترموستات

ترموستات قطعه ی کوچکی است که در مسیر برگشت جریان آب به رادیاتور نصب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند دمای موتور را تنظیم نماید. دمای آغاز به کار ترموستات‌ها 85 درجه سانتی گراد است. اگر دمای آب نیر به دمای 85 درجه برسد ترموستات شروع به فعالیت نموده و سیستم خنک کننده موتور وارد مدار می‌شود، در نهایت این عمل منجر به خنک سازی خودرو می گردد.

اگر موتور سرد باشد، با روشن شدن خودرو آب رادیات به طرف موتور هدایت خواهد شد. در نتیجه سیلندر‌ها شروع به چرخش خواهد کرد. سپس ترموستات مسیر بازگشت اب به درون رادیات را می بندد تا موتور سریع تر گرم شود. در نهایت دمای آب محبوس می‌شود و تغییر نمی کند. سپس ترموستات مسیر برگشت آب را باز می کند تا آب بازگشتی از موتور دمایش کاهش خواهد یافت.

این قطعه به آب اجازه می دهد پس از گرم شدن به رادیاتور ماشین راه یافته و خنک شود. این ترموستات به دو دسته تابستانی و زمستانی تقسیم می‌شوند. ترموستات‌های تابستانی دارای درجه پایین تری هستند که شامل 60 درجه سانتی گراد است. ترموستات‌های زمستانی دارای درجه بالاتری هستند و به 80 تا 90 درجه سانتی گراد می رسد.

اگر موتور سرد باشد، ترموستات مسیر رادیاتور را خواهد بست و مسیر واتر پمپ را باز می کند. به این ترتیب آب دور موتور حرکت می کند و موتور گرم می‌شود. وظیفه ترموستات کاملا ساده و بسیار مهم می‌باشد. در صورتی که ترموستات خراب باشد می‌تواند تمام قطعات و تجهیزات خودرو را دچار مشکل نماید. ترموستات نقش کلیدی در تنظیم دمای موتور دارد.

ترموستات‌ها در تمامی خودرو‌ها به یک صورت کار می کنند. در صورت بروز خرابی و مشکل به یک شیوه تعویض می گردند. اما در موارد جزئی مانند میزان عمر مفید دارای اختلاف‌هایی می‌باشد.

عمر مفید ترموستات

قطعات خودرو دارای عمر مفید هستند. در صورتی که عمر مفید قطعات پایان یابد، استفاده مجددشان باعث آسیب رساندن به سایر قطعات می‌شود. ترموستات‌ها هم دارای میزان عمر مفید محدود هستند. اگر خراب شوند یا به خوبی عمل نکنند باید تعویض شوند. عمر مفید در نظر گرفته شده برای این قطعات 50 هزار کیلومتر است. به صورت دقیق تر می‌توان هر سال آن‌ها را تعویض نمود تا دچار خرابی و مشکل نشوند.

 هر 50 هزار کیلومتر معادل یک سال در نظر گرفته می‌شود.  برای تعویض ترموستات سعی کنید به تعمیرگاه‌های معتبر و خبره مراجعه نمایید. برای بررسی دقیق تر عمر مفید ترموستات می‌توانید به مدل خودرو نیز توجه نمایید. این میزان در خودرو‌های پراید برابر با 40 هزار کیلومتر می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید.

تعمیر ترموستات

چگونه یک ترموستات خراب را بررسی کرده و خرابی آن را تشخیص دهیم؟

برای بررسی خراب بودن ترموستات نیاز به مشاهده دقیق می‌باشد. تا زمانی که موتور و رادیاتور به خوبی سرد نشده باشند، ترموستات را لمس نکنید. زیرا دمای بالایی دارد. پس از اندکی تامل درپوش موتور (کاپوت) را برداشته و سلنگ فوقانی رادیاتور را مشاهده کنید. این شلنگ به ترموستات متصل است و با دنبال کردن آن جایگاه ترموستات را خواهید یافت.

سپس در پوش رادیاتور را بردارید. موتور را چند دقیقه روشن نمایید. دور دریچه ورودی رادیاتور را بررسی نمایید تا از جاری بودن مایع خنک کننده مطمدن شوید. اگر مایع خنک کننده جاری باشد، به این معناست که دریچه ترموستات باز است. در چنین شرایطی ترموستات معیوب است و نیاز به تعویض دارد.

در صورتی که رادیاتور را بررسی کردید و متوجه شدید که مایع خنک کننده جریان ندارد منتظر باشید تا موتور به دمای مورد نظر برسد. همچنین اگر عقربه دماسنج موتور جلو رود نشانه عدم جاری بودن مایع خنک کننده می‌باشد. لذا دریچه ترموستات بسته مانده و باز نمی‌شود.

تشخیص خرابی ترموستات کاری ساده و آسان خواهد بود. با مشاهده عملکرد ترموستات و نشانه آن نیز می‌توانید به خرابی آن پی ببرید. ترموستات‌ها پس از طی کردن عمر مفیدشان قطعا دچار خرابی و نقص می‌شوند. اما برای اطمینان از زمان خرابی قطعی آن نیاز به دقت و بررسی است. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره داشته باشید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.

نشانه‌های خرابی ترموستات

علاوه بر تغییرات دما موتور و پیشرانه اتومبیل، نشانه‌های مهم دیگری هم هستند که با آشنایی و شناسایی آن‌ها می‌توان از خراب شدن ترموستات با خبر و سپس اقدام به تعمیر و یا تعویض آن کرد. خرابی بخاری نشانه خرابی ترموستات است زیرا یکی از قطعات اصلی است که در ساخت بخاری شرکت دارد. درواقع ترموستات نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح بخاری ایفا می‌کند. افرادی که در نواحی سردسیر زندگی می‌کنند، می‌توانند از خراب شدن ترموستات توسط خراب شدن بخاری مطلع شوند. وقتی بخاری خودرو سرد نمی‌کند به احتمال زیاد دریچه‌ی ترموستات باز شده که می‌تواند به خاطر خرابی و یا فرسودگی اتصالات باشد (باز ماندن درچه‌ی ترموستات).

در این حالت وقتی موتور دریچه‌هایش باز باشد به راحتی نمی‌تواند به درجه‌ای از دما برسد تا بخاری را روشن کند و در نتیجه سرنشین خودرو هوای سرد و یا هوای گرم بسیار کمی را دریافت خواهد کرد. شنیدن صداهای غیر عادی از پیشرانه یا محفظه‌ی موتور نیز نشانه خرابی ترموستات است. این صداها بصورت تق تق شنیده می‌شوند که درواقع ممکن است در درون رادیاتور و یا موتور خودرو ایجاد شوند.

این نشانه مشکلات بزرگتری نیز می‌تواند ایجاد کند. همچینن از دیگر نشانه خرابی ترموستات می‌توان به تغییرات دمای کابین اشاره کرد. اگر زمانی متوجه‌ی این شدید که به صورت ناگهانی دمای داخل اتاقک کابین کاهش یافته و بعد دوباره افزایش یافته است به خاطر خراب شدن ترموستات است. این نشانه از مطمعن‌ترین علائم خراب شدن ترموستات خودرو است که نیاز به تعویض دارد.

علائم خرابی ترموستات پراید

ترموستات پراید در اثر موارد متعددی ممکن است خراب شود و برای این که سایر قطعات خراب نشوند بایستی این علائم را بشناسید و عملیات تعویض ترموستات را انجام دهید. در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر ترموستات پراید شما آسیب دیده است بایستی بلافاصله آن را تعمیر یا تعویض کنید.
نشانه خرابی ترموستات پراید عبارت‌اند از موارد زیر:

  • تغییرات ناگهانی و غیرعادی دمای موتور خودرو
  • نشت مایع خنک کننده و آب رادیاتور
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • مصرف بیش از اندازه روغن موتور
  • مصرف بیش از اندازه روغن موتور

پس از مشاهده هر کدام از موارد ذکر شده در پراید بایستی برای تعویض ترموستات اقدام کنید و بدانید که محل آن در زیر کاپوت پراید، در سمت راننده و روی سرسیلندر است. بهتر است که تعویض آن را به تعمیرکاری حرفه‌ای بسپارید تا مشکلی ایجاد نشود.

خرابی ترموستات

آموزش تعمیر ترموستات پراید

در ابتدا درب فیلتر هوا و لوله متصل به آن را باز کنید.
در مرحله بعد لوله متصل به ترموستات را خواهید دید، آن را از ترموستات جدا کنید.
سپس ترموستات را از محل آن باز کرده و جدا کنید.
لوله‌ای که به رادیاتور متصل است را هم از آن جدا کنید.
بعد از جدا کردن لوله متصل به رادیاتور، شاهد خروج مایع خنک کننده از آن خواهید شد. اجازه دهید این مایع به طور کامل از محل خارج شود.
بعد از اتمام تخلیه مایع درون رادیاتور سعی کنید با آب معمولی درون رادیاتور را بشویید.
ترموستاتی را که به تازگی خریده‌اید و از عملکرد مناسب آن مطمئن هستید در جای خود ببندید.
با دو لیتر ضد یخ و از دو لیتر آب خالص یا آب مقطر مخزن رادیاتور را پر کنید.
در صورتی که در هنگام پر کردن مخزن رادیاتور مشاهده کردید که مایعات ریخته شده به داخل مخزن راه پیدا نمی‌کنند، پیچ‌های کناری ترموستات و پیچ ورودی بخار را باز کنید تا هوای موجود به طور کامل از آن خارج شود و مایعات اضافه شده درون مخزن قرار بگیرند.
زمانی که از اتصال لوله‌ها و قطعات کاملاً مطمئن شدید ماشین را استارت زده و اجازه دهید تا دمای آب ماشین بالا برود.
حالا زمان چک کردن تمام اتصالات رسیده است، توجه کنید که اتصالات نشتی نداشته باشند.
در صورتی که متوجه شدید آب مخزن در حال کم شدن است، به مخزن آن تا نقطه ماکسیموم آب اضافه کنید.

عمر مفید ترموستات

علائم خرابی ترموستات ال ۹۰

بهتر است بدانید که دمای عملکرد ترموستات ال ۹۰ حدود ۸۹ درجه سانتی‌گراد است بنابراین در صورت خرابی ترموستات در دمای ۸۹ درجه باز نمی‌شود و دمای موتور بیشتر می‌شود و به ۱۰۰ درجه می‌رسد و سپس موتور به جوش می‌آید. حالا از جمله علائم خرابی ترموستات عبارت‌اند از:
» در هنگام استارت اولیه زمانی که موتور سرد است، آمپر آب خیلی کندتر به دمای ۲ خط می‌رسد و در بیشتر موارد روی دو خط می‌ماند. البته مگر این که ماشین با دور بالایی کار کند و یا این که در ترافیک بماند در این صورت به دمای ۴ می‌رسد.
» گاهی اوقات دمای آمپر آب روی ۴ خط می‌رسد و زمانی که در جاده خلوت یا اتوبان بودید که با سرعت ۶۰ الی ۸۰ کیلو متر در ساعت حرکت کردید، اگر آمپر آب از ۴ خط به ۲ خط رسید و کم شد مفهومی جز خرابی ترموستات نخواهد داشت.
» با دو علامت ذکر شده در فوق به راحتی می‌توانید به خرابی ترموستات پی ببرید. گاهی اوقات هم مصرف سوخت موتور افزایش می‌یابد و یا شتاب خودرو به جای افزایش کاهش پیدا می‌کند و آن توان و بازدهی لازم را از آن مشاهده نمی‌کنید.

علائم خرابی ترموستات ریو

نشانه‌های زیادی در خودرو ریو دیده می‌شود که قطعا نشانه خرابی ترموستات هستند از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
» یکی از علایم خرابی این قطعه تغییر دمای نامنظم است و عقربه درجه حرارت آب نوسان دارد که در نهایت منجر به عملکرد ضعیف موتور خواهند شد. در این مورد به صورت غیر طبیعی درجه حرارت موتور کم می‌شود و یا این که در زمان کمی به صورت غیر طبیعی بیشتر می‌شود.
» در واقع نشت مایع خنک کننده هم یکی از نشانه‌های خرابی ترموستات است. نشت این مایع در موقعیت‌های مختلف نشان داده می‌شود برای مثال در اطراف هوزینگ ترموستات دیده می‌شود. اساسا این مورد به مرور زمان باعث می‌شود با گذشت زمان شیلنگ‌های سیستم خنک‌کنندگی هم دچار نشتی شوند. در این صورت شما مشاهده می‌کنید که خودرو نشتی دارد و مایع خنک کننده آن زیر خودرو روی زمین ریخته می‌شود.
» گفتنی است که گاهی اوقات دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو به جوش می‌آید. در واقع درجه آب به اندازه محدود قرمز بالا می‌رود و سپس در ۱۵ دقیقه اول حرکت خودرو به جوش می‌آید، این علامت نشان دهنده این است که خودرو به درستی کار نمی‌کند.

تشخیص خرابی ترموستات

چرا نباید ترموستات را از مدار خارج کرد؟

بسیاری از راننده‌ها در فصل تابستان برای استفاده بیشتر از سیستم خنک کننده و کاهش دمای موتور، ترموستات را از خودرو برمی‌دارند. در این صورت مایع خنک کننده همیشه در اطراف ترموستات وجود دارد و این کار باعث می‌شود برای این که موتور به دمای استاندارد برسد، بیشتر کار کند و سوخت بیشتری مصرف کند. حذف ترموستات باعث افزایش سرعت خروج مایع خنک‌کننده می‌شود و رادیاتور فرصت کافی برای خنک کردن آن ندارد و آب دوباره به سیستم موتور بر می‌گردد. حذف ترموستات در هنگام حرکت در سرپایینی مشاهده می‌شود یعنی سرعت هوای مایع خنک کننده کاهش می‌یابد و موتور ناگهانی سرد می‌شود. این کاهش ناگهانی موتور باعث می‌شود که سرسیلندر خودرو دچار مشکلات شود. بنابراین خرابی ترموستات و بی‌توجهی به آن یا حذف آن خسارت زیادی به سایر قطعات وارد می‌کند بنابراین در هنگام مشاهده خرابی آنرا تعمیر یا تعویض کنید.

تعمیر ترموستات

نتیجه گیری

توصیه می‌شود در صورت بروز خرابی در ترموستات سعی کنید در اسرع وقت آن را تعویض نمایید. در صورتی که آن را مدار خارج نمایید، باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات می‌شود. لذا سعی کنید به جای خارج کردن ترموستات از مدار، ترموستات‌هایی با درجه پایین تر استفاده کنید یا به صورت کلی با پیشنهاد تعمیرکار و تکنسین اقدام به نصب ترموستات مناسب و سازگار با خودرو نمایید. در صورتی که تجربه ای در این زمینه دارید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.

فروشگاه اینترنتی داوود المنت

دیدگاهتان را بنویسید