یکی از معضلاتی که در یخچال‌های قدیمی وجود دارد، ایجاد برفک در لایه‌های درونی آن است. یعنی طی چند وقت که از این یخچال‌ها استفاده می‌شود، بخار آب روی بدنه و قفسه‌های آن نشسته و شروع به یخ‌زدن می‌کنند. حتماً تاکنون برفک زدن یخچال‌ها را دیده‌اید که چقدر فضا را اشغال می‌کنند. در این مواقع وسایل به‌سختی درون یخچال قرار می‌گیرند.
همچنین این برفک‌ها عملکرد یخچال را با مشکل روبرو خواهند کرد. در واقع هرچه میزان برفک‌ها بیشتر باشد، یخچال باید انرژی بیشتری را صرف کرده تا فضای داخل را خنک نگه دارد. اما خوشبختانه در یخچال‌های امروزی دیگر شاهد این مشکل نیستیم. زیرا با استفاده از هیتر المنت یخچال، بخار آب دیگر روی بدنه‌های درونی یخچال قرار نگرفته و این مانع برفک زدن می‌شود.
هیتر المنت‌های یخچال در سه نوع شیشه‌ای، آلومینیومی و فلزی وجود دارند. این هیترها بر حسب اندازه یخچال دارای طول و ضخامت متفاوتی هستند. در یخچال‌هایی که ابعاد بزرگ‌تری دارند، ضخامت و طول این هیترها بیشتر است، زیرا به انرژی بیشتری برای ذوب یخ‌ها نیاز دارد. این هیترها اغلب عموماً در پشت یخچال و در یخچال‌های قدیمی در زیر فریزر قرار گرفته می‌گیرند.

مشاهده و خرید انواع المنت در فروشگاه داوود المنت

کاربرد هیتر المنت یخچال

یخ‌زدگی از قسمت فریزر و از اپراتور یا کویل خنک‌کننده شروع می‌شود. این قطعه از سیم‌های مسی تشکیل شده که با عبور مبرد (گاز خنک‌کننده در یخچال) درون آن، باعث خنک شدن یخچال خواهد شد. در یخچال‌های بدون برفک، هیتر المنت در نزدیکی اپراتورها قرار گرفته و از یخ‌زدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. هیترها به شکل رشته‌هایی بوده که توسط شیشه یا آلومینیوم محصور شده‌اند. این سیم‌ها با استفاده از انرژی برق گرم شده و یخ‌های مجاور را ذوب می‌کنند.
درواقع هیتر المنت در یخچال با یک تایمر داخلی کنترل می‌شود. تایمرها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که بعد از چند ساعت کارکردن کمپرسور، روشن می‌شوند. البته در مدل‌های جدیدتر المنت‌ها به یک تایمر تطبیقی متکی هستند. در این مدل‌ها هیتر المنت بر اساس تعداد دفعات بازشدن یخچال، کار کمپرسور و بسیاری دیگر از عوامل شروع به کار می‌کند.
اگر درب یخچال در طول روز به‌دفعات زیاد باز شود، المنت‌ها چندین بار خاموش و روشن می‌شوند. این در حالی است که اگر استفاده از یخچال زیاد نباشد ممکن است هرچند روز یکبار شروع به کار کنند. این عملکرد در یخچال‌های بدون برفک باعث شده تا حدود ۵ تا ۱۰ درصد از هدررفت انرژی جلوگیری شود.

نحوه تست و تعویض هیتر المنت یخچال

جهت آشنایی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم، مقاله علت سوختن المنت یخچال را مطالعه فرمایید.

نحوه تست هیتر المنت یخچال

در برخی موارد ممکن است یخچال شما به‌اندازه کافی خنک نکند یا پشت آن گرم نباشد. در این مواقع می‌توانید با تست هیتر المنت سلامت آن را بررسی کنید. برای تست‌کردن کافی است کابل‌های آن را به هم متصل کرده و با استفاده از مولتی تستر بررسی کنید. میزان اهم نشان‌داده‌شده در مولتی تستر نشان‌دهنده سلامت هیتر است.
عدد ۱۵۰ اهم در مولتی تستر، نشان‌دهنده سلامت هیتر است اما اگر این میزان به بیش از ۶۰۰ اهم برسد نشان می‌دهد که هیتر مشکل دارد. در حالت معمول مقاومت هیتر باید عددی بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ اهم باشد. برخی اوقات مشکلات مربوط به یخچال می‌تواند به عوامل دیگری مربوط باشد. در زیر به چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.
تغییرات اتفاقی دما ممکن است باعث سرد یا گرم‌شدن یخچال شود، زیرا ممکن است به طور اتفاقی و به هنگام جابه‌جایی وسایل دما دست‌خورده باشد.
گاهی اوقات مشکل از تایمر یخچال است؛ در این صورت پیچ آن را پیدا کرده و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. سپس ۳۰ ثانیه صبر کرده و درصورتی‌که مشکل حل نشد لازم است تا هیتر را عوض کنید.
مسدود شدن جریان هوا مشکلی است که گاهی اوقات عملکرد یخچال را با اختلال مواجه می‌کند؛ بنابراین بررسی کنید که مسیر آن توسط مواد غذایی مسدود نشده باشد.
عملکرد سیم‌ها را بررسی کنید؛ زیرا گاهی اوقات پیچ خوردن و قرارگرفتن آن‌ها روی هم باعث شده که گرم شده و عملکرد یخچال به‌درستی انجام نشود.

خرید انواع ترموستات و ترموکوپل با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت

کاربرد هیتر المنت یخچال

نحوه تعویض هیتر المنت یخچال

عملکرد خنک‌سازی فضای یخچال از خراب‌شدن خوراکی‌ها و بو گرفتن فضا جلوگیری می‌کند. اما گاهی اوقات مشکلاتی که برای آن پیش می‌آید ممکن است شما را کلافه کند. در برخی مواقع این مشکل ممکن است مربوط به هیتر المنت یخچال باشد. در این صورت نیاز به تعویض یخچال نیست بلکه می‌توانید با تعویض هیتر المنت دوباره از یخچال خود استفاده کنید.
اگر قصد تعویض هیتر المنت یخچال را دارید، ابتدا آن را از پریز برق بکشید. سپس محل قرارگیری هیتر المنت را شناسایی کنید. آن‌ها معمولاً در پشت یخچال یا زیر فریزر قرار دارند. هیتر المنت‌ها معمولاً زیر کویل‌های تبخیرکننده یافت می‌شوند. تمام موانع، مانند اجزای درون فریزر، قفسه‌های مواد غذایی منجمد، یخ‌ساز، و پانل‌های پایین داخلی، باید برداشته شوند.
حالا با یک پیچ‌گوشتی، پشت آن را باز کنید. سپس گیره‌های نگهدارنده را فشار دهید. دقت کنید که به هنگام برداشتن قالب پوششی فشار زیادی به آن وارد نکنید، زیرا ممکن است بر اثر فشار زیاد بشکند. پس از مشاهده هیتر المنت بااحتیاط آن را جدا کنید.
دقت کنید که نباید سیم‌های آن را محکم بکشید. اگر هیتر دارای شیشه بیرونی است از لمس آن خودداری کنید. حالا می‌توانید هیتر المنت جدید را در محل خود قرار داده و سیم‌های آن را متصل کنید. توجه داشته باشید که همه این مراحل باید توسط تعمیرکاران انجام شود.

نحوه تست هیتر المنت یخچال

📝سخن پایانی

در این مطلب راجع به نحوه تست و تعویض هیتر المنت یخچال صحبت کردیم و گفتیم زمانی که علائم خرابی آن را مشاهده کردید می‌توانید برای تعمیر و تعویض آن اقدام کنید. اساسا برای بهتر شدن ما در صورت داشتن هر سوال یا پیشنهادی می‌توانید که آن را کامنت کنید.

تاریخ انتشار 1401/04/08

دیدگاهتان را بنویسید