افرادی که در زمینه قطعات جانبی و لوازم داخلی وسایل اطلاعات دارند، می‌توانند خود نسبت به تعمیرات آن‌ها اقدام کرده و به بهترین شکل ممکن دستگاه‌های خانگی خود را دوباره مانند روز اول، سالم سازند. در ساخت لوازم الکتریکی، قطعات بسیار زیادی به کار رفته که دانستن ویژگی‌ها و کاربردهای تمامی این دستگاه‌ها، امر آسانی محسوب نمی‌شود. افراد باید نسبت به بخش‌های مختلف و بی‌شماری اطلاعات کسب کرده و نحوه تعمیر آن را بدانند. راه حل ساده برای رفع این مشکل، این است که ویژگی‌های یکی از قطعات ثابت را فرا گرفته و بر اساس آن، بتوانیم نوع سالم و غیر سالم آن را تشخیص دهیم. المنت‌ها از جمله ابزاری هستند که در بسیاری از لوازم الکتریکی مشترک و موجود بوده و می‌توانند به ما در راه‌اندازی امور روزانه، کمک زیادی کنند. اولین قدم در تعمیر و جایگزینی یک المنت، این است که بتوانیم نوع سوخته آن را به سرعت تشخیص دهیم. هدف ما در این مطلب، بررسی روش‌های تشخیص المنت سوخته در ابزار و وسایل مختلف خواهد بود.

المنت چیست؟

برای پی بردن به نحوه تشخیص المنت سوخته، بهتر است تا در اولین قدم اطلاعاتی را درباره چیستی این قطعه به دست آورده و بدانیم که وظیفه اصلی المنت در دستگاه‌های مختلف چیست؟ المنت‌ها رشته سیم‌هایی با مقاومت و نیمه هادی هستند که می‌توانند با خاصیت داغ شوندگی خود، در بالا بردن دما در سیالات موثر باشند. زمانی که جریان الکتریکی را از سیم هادی یا المنت عبور می‌دهیم، این سیم به شدت داغ می‌شود. از المنت‌ها بیشتر در دستگاه‌ها و لوازمی استفاده می‌شود که در آن به داغ و گرم کردن مالیات نیاز داریم. ماشین‌های ظرفشویی، لباسشویی، چای سازها و آبگرمکن‌ها از جمله مواردی هستند که در آن‌ها استفاده بسیار مهمی از المنت انجام گرفته است. مهم‌ترین خاصیت در المنت‌ها، این است که به راحتی می‌توانند دمای بالا را تحمل کرده و از این دما در جهت گرم کردن مایعات استفاده کنند. همچنین شایان به ذکر است که المنت‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها بسته به نوع المنت و ویژگی‌های گرمایی، خواص خاصی را از خود بروز خواهند داد.

المنت

نحوه تشخیص المنت سوخته آبگرمکن

روش‌های مختلف و متعددی برای تشخیص المنت سوخته وجود دارد و افراد می‌توانند به محض تشخیص این مسئله، نسبت به تعویض آن اقدام نمایند. آبگرمکن‌های برقی برای افزایش دمای آب، از المنت‌های مختلفی استفاده می‌کنند. ممکن است نوع المنت به کار رفته در برخی از آبگرمکن‌ها با دیگری متفاوت باشد، اما در نهایت افراد می‌توانند به راحتی و صرفا به نگاه کردن، المنت را در میان دیگر اجزا و لوازم یک آبگرمکن، تشخیص دهند. برای بررسی نحوه تشخیص المنت سوخته، در اولین قدم باید عایق‌هایی را که بر روی المنت‌های مختلف کار گذاشته می‌شوند را برداریم.

در مرحله بعد، می‌توانیم دو ترمینال المنت را مشاهده نماییم که سیم برق به آن وصل شده است. زمانی که المنت شما نتواند به درستی به برق متصل شود و این دو سیم در انجام این مهم شکست خورده باشند، آن‌گاه می‌توانید به این نکته پی ببرید که مشکل از المنت نبوده و سیم‌های برق دستگاه مشکل داشتند. اما زمانی که پیچ‌ها را از دو سر ترمینال جدا کنید، می‌توانید نسبت به سوخته بودن یا سالم بودن المنت مطمئن شوید. زمانی که المنت موفق به عبور جریان برق نشود، می‌توان گفت که المنت سوخته است. تعمیر المنت امری ممکن محسوب می‌شود اما بهتر است تا نسبت به تعویض آن اقدام کرده و زحمات تعمیر آن را به خود راه ندهید.

المنت آبگرمکن

روش تشخیص المنت سوخته چای ساز

یکی دیگر از دستگاه‌هایی که برای انجام امورات خود از المنت حرارتی استفاده می‌کنند، چای سازها هستند. چای سازها با استفاده از المنت به راحتی آب را به مرحله جوش می‌رسانند و خراب شدن المنت در این دستگاه‌ها، می‌تواند به منزله غیرقابل استفاده شدن آن باشد و دیگر افراد نمی‌توانند از چای ساز استفاده کنند. بسیاری از چای سازها چراغی به نام چراغ المنت بر روی دستگاه خود دارند. اگر دستگاه شما نیز این چراغ را در میان چراغ‌های خود دارد، در نتیجه شما انسان خوش شانسی هستید و به راحتی می‌توانید با مشاهده این چراغ، متوجه بروز هرگونه مشکل در المنت دستگاه خود شوید.

اگر این ویژگی در چای ساز شما وجود ندارد، نیازی به نگرانی نیست زیرا همچنان یافتن این مشکل و رفع آن، سخت نخواهد بود. اگر دستگاه شما روشن شده و به طور همیشگی به انجام امورات خود می‌پردازد اما در نهایت آب را داغ نمی‎کند؛ آن زمان می‌توانید نسبت به خراب بودن المنت خود اطمینان حاصل کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که گرم شدن آب اما به نقطه جوش نرسیدن آن، نمی‌تواند نشان از خرابی المنت باشد و به احتمال زیاد، مشکلی در سیم‌کشی دستگاه شما وجود دارد که سبب بروز این گونه از مشکلات می‌شود.

المنت چای ساز

راه‌های تشخیص المنت سوخته ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی می‌توانند با مصرف میزان بسیار کمی از آب، به راحتی و به سادگی ظرف‌های کثیف را شسته و آن‌ها را درست به مانند روز اول به ما تحویل دهند. این ویژگی با استفاده از فشار آب و همچنین آب داغ اتفاق خواهد افتاد و بدون وجود المنت، ماشین‌های ظرفشویی قادر به افزایش دمای آب نخواهند بود و ممکن است در تمیز کردن طروف نیز شکست بخورند. نحوه تشخیص المنت سوخته در ماشین‌های ظرفشویی ممکن است مقداری پیچیده‌تر از موارد قبلی باشد. برای تشخیص این موضوع نیز باید ابتدا عایق‌های موجود بر روی المنت را برداشته و سپس با استفاده از اهمسنج یا فازمتر، میزان برق عبوری از المنت را اندازه‌گیری کنید.

المنت ماشین ظرفشویی

وجود هرگونه نوسان و ناهنجاری در این زمینه، می‌تواند نشانه‌ای از سوختن یا خراب شدن المنت باشد. در صورتی که در باز کردن ماشین لباسشویی مشکل داشته و نمی‌توانید به سادگی محل المنت را در آن پیدا کنید؛ بهتر است تا از افراد خبره و کارشناس کمک گرفته و مسئولیت انجام این کار را بر گردن آن‌ها بیاندازید. همچنین قطع کردن برق در هنگام باز کردن ماشین ظرفشویی امری بسیار مهم و ضروری خواهد بود و بهتر است تا بدون آن، به هیچ عنوان برای تعمیر دستگاه خود اقدام نکنید. اکنون می‌توانیم به اهمیت المنت‌ها در دستگاه‌های مختلف پی برده و نقش آن‌ها را به شکلی کاملا دقیق، درک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید