ترموستات نقش مهمی در عملکرد یخچال دارد، بنابراین افراد در زمان خرابی ترموستات یخچال خود شاید بخواهند آن را تعویض کنند. در اینجا به روند تعویض این قطعه می‌پردازیم. ابتدا برای رعایت ایمنی و جلوگیری از خطر، با درآوردن دوشاخه جریان برق یخچال قطع شود. سپس پیچ گوشتی مخصوص درجه دما را به آهستگی جدا کرده و با انبردست شفت ترموستات شل گردد. با استفاده از پیچ گوشتی چهارسو پیچ متصل کننده ترموستات که معمولا در پشت درپوش نصب شده باز شود. وقتی پیچ باز شد، باید از پوشش جدا گردد، با جدا شدن ترموستات از پوشش امکان دسترسی بیشتری ایجاد خواهد شد. باید توجه داشت که برای نصب قطعه جدید، باید مراحل جدا کردن آن را در ذهن داشت.

بعد از مرحله جداسازی ترموستات معیوب باید روکش لوله مویی جدا کرده، روکش جدید به جای آن قرار داده شود. پس از آن همانطور که جداسازی ترموستات قدیمی انجام شده، اتصالات نیز باید صورت گیرد. با قرار دادن ترموستات یخچال در جایگاه خود، با انبردست مهره شفت محکم شده و به صورت منظم سیم‌ها در جای خود قرار گیرند. در آخر پوشش روی ترموستات کشیده، در دیواره یخچال جای گرفته، برای بررسی عملکرد ترموستات می‌توان برق یخچال را وصل کرد.

تعویض ترموستات یخچال

جهت آشنایی بیشتر با نحوه تعمیر ترموستات یخچال، پیشنهاد می‌کنیم، مقاله آموزش تعمیر ترموستات یخچال را مطالعه فرمایید.

مراحل تعویض ترموستات یخچال

برای تعمیر و تعویض ترموستات نیاز به تجهیزات مختلفی است که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ترموستات جدید
  • پیچ گوشتی
  • انبردست
  • موبایل دوربین دار

✔️ مرحله اول

قبل از شروع تعمیرات ایمنی را رعایت نمایید و یخچال را از برق بکشید.

✔️ مرحله دوم

در این مرحله می‌بایست به ترموستات دسترسی یابید. به همین دلیل درجه‌ دما را با کمک پیچ‌گوشتی بیرون آورید. پیچ‌گوشتی تخت را زیر درجه قرار دهید و به سمت بالا بفشارید. مشاهده می‌کنید که درجه‌ دما خارج می‌شود. از این قسمت شفت ترموستات دیده می‌شود. شفت توسط مهره سرجایش محکم شده است. لذا با کمک انبردست می‌توانید مهره را شل نمایید.

سپس پیچ ترموستات را بیرون آورید. این پیچ به بدنه یخچال محکم شده است. لذا درپورش را برداشته و با پیچ گوشتی چهارسو باز نمایید. در نهایت ترموستات را از محل خود خارج نمایید.

✔️ مرحله سوم

در این مرحله کاور ترموستات را بیرون آورید تا اتصالات را مشاهده کنید. قبل از تغییر در ساختار سیم‌های این قسمت از اتصالات عکس بگیرید تا پس از اتمام کار به راحتی آن‌ها مانند حالت قبل متصل نمایید. در نهایت اتصالات را از ترموستات جدا نمایید.

✔️ مرحله چهارم

در این مرحله لوله مویی را از دیوار یخچال بیرون آورید. سپس روکش لوله مویی را بیرون آورید. لوله مویی ترموستات جدید را صاف نموده و روکش روی آن قرار دهید و آن را جایگزین لوله مویی قبلی کنید. سپس اتصالات را مطابق عکس قبلی وصل نمایید.

✔️ مرحله پنجم

ترموستات جدید را در جای خود قرار بدهید و مهره شفت را که از آن بیرون آمده است با انبردست محکم نمایید. در نهایت سیم‌ها را در جای خود قرار بدهید.

✔️ مرحله ششم

پیچ جعبه ترموستات را محکم ببندید و درپوش آن را بگذارید. پیچ تنظیم دما را روی شفت قرار دهید. تعویض ترموستات یخچال طی این مراحل به پایان می رسد. با متصل نمودن دو شاخه برق یخچال آن را تست نموده و عملکرد یخچال را بسنجید. درجه مناسب را تنظیم نموده و از باز و بسته کردن زیاد درب یخچال بپرهیزید.

روند اصولی تعمیر ترموستات یخچال فریزر

روند اصولی تعمیر ترموستات یخچال فریزر شامل داشتن اطلاعات و شناخت کافی ترموستات و شیوه کار آن است. در موارد بسیاری ترموستات یخچال فریزر دچار نقص عملکرد می‌شود و با مشکلاتی از قبیل عدم خنک سازی یخچال، یکسره روشن ماندن یخچال و مسائلی مانند آن رو به رو می شوید. برای رفع آن نیاز به تعمیر یا تعویض ترموستات است.

سیم کشی ترموستات یخچال امرسان و بررسی ارور این یخچال می‌تواند کمک زیادی به علت خرابی ترموستات نماید. به همین دلیل نحوه تعویض ترموستات یخچال فریزر هیمالیا طبق قوانین خاصی انجام می‌شود. وظیقه ترموستات در تمامی یخچال‌ها تنظیم دما است.

تعمیر ترموستات یخچال فریزر​

خرید انواع ترموکوپل با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت

ترموستات یخچال چیست

ترموستات قطعه‌ای جهت کنترل دما در یخچال است. اگر ترموستات به خوبی کار کند مشکلاتی مانند برفک سازی، کار کردن یکسره کمپرسور و عدم خنک سازی محیط یخچال، کالیبره نبودن فضای یخچال از بین خواهد رفت. در صورت بروز مشکل سریعا ترموستات را تعمیر و تعویض نمایید. در صورتی که ترموستات با نقص کار کند به ندرت سبب آسیب رسیدن به سایر قطعات یخچال من جمله موتور خواهد شد.

🔶 انواع ترموستات یخچال

ترموستات‌ها بر اساس مواردی مانند مصرف انرژی، فشار بخار، دوقطبی بودن، جامد و الکتریکی دارای انواع مختلفی هستند. ترموستات‌ها بر اساس نحوه فعالیت به سه دسته الکتریکی، مکانیکی و دیجیتالی تقسیم می‌شود.

🔶 عملکرد ترموستات یخچال

ترموستات نقش فرمان دهنده را دارد. تنظیم دمای یخچال از مهم ترین نقش‌ها محسوب می‌شود. اگر در یخچال دما کم شود فرمان فعالیت کمپرسور توسط آن صادر می‌شود و در نتیجه دمای یخچال تنظیم می‌شود. لذا در صورتی خرابی ترموستات ممکن است به کمپرسور فشار وارد شده و آسیب ببیند. خاموش و روشن نمودن سیستم گرمایشی یخچال توسط ترموستات انجام می‌شود. 

یخچال‌هایی که بدون برفک کار می کنند، ترموستات چرخه یخ زدایی را کنترل می کند. در صورتی که لاستیک یخچال خراب باشد تاثیر در خرابی ترموستات خواهد داشت. به همین دلیل سرویس کلی یخچال برای اطمینان از وضعیت صحیح آن ضروری می‌باشد.

🔶 علائم خرابی ترموستات یخچال

از جمله علائم خرابی ترموستات می‌توان به مواردی مانند به هم خوردن تنظیمات دمایی، خاموش شدن موتور، افزایش برفک و یخ زدگی اشاره نمود. در صورت وقوع هر یک از این حوادث، نیاز به تعمیر ترموستات است. در برخی مواقع تغییرات دمایی و عدم نگهداری مناسب خوراکی‌ها در یخچال نشان از خرابی ترموستات می‌باشد.

در یخچال‌های فریزر مانند هیمالیا، مابه و سامسونگ خطاهای مختلفی بر نمایشگر دیده می‌شود که نشان از خرابی ترموستات است. به همین دلیل به محض روئیت این خطاها سعی کنید یخچال را به طور کامل بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که مشکل از ترموستات است.

🔶 بهترین زمان تعویض ترموستات یخچال

ترموستات‌ها روش‌های مختلف برای تعویض دارند. در برخی مواقع پس از خرابی ترموستات امکان تعویض وجود ندارد و یا اگر تعویض ترموستات انجام شود مفید نخواهد بود چرا که باعث خرابی قطعات دیگر هم شده است. در کل تعویض ترموستات در موارد زیر انجام می‌شود:

  • زمانی اقدام به تعمیر ترموستات می‌شود که پلاتین‌های کلید فرسوده شده باشند.
  • قبل از شروع تعمیر ترموستات یخچال فریزر آن را تست نمایید. به سمت صفر بچرخانید اگر یخچال خاموش کرد ترموستات کاملا سالم و بی نقص است.
  • اگر در حالت صفر شدن ترموستات تغییری نکند پلاتین‌ها به یکدیگر متصل می شوند و نیاز به تعمیر دارد.
  • ترموستات را از یخچال جدا نموده و پلاتین‌هایی که به هم متصل هستند را جدا کنید. در نهایت کلید را با اهم متر تست نمایید.
  • اگر در یخچال شما دسترسی به ترموستات سخت است ترموستات را به صورت کامل تعویض نمایید.
تعویض ترموستات یخچال

📝نتیجه گیری

نقص عملکرد ترموستات یخچال فریزر تاثیر  منفی بر عملکرد سایر قطعات مانند کمپرسور و موتور دارد. در صورتی که ترموستات خراب سریعا تعمیر و تعویض نشود باعث خرابی این قطعات می‌شود. علانم مختلفی در یخچال‌های هیمالیا، امرسان، مابه، سامسونگ وجود دارد که نشان از خرابی ترموستات دارد. این علائم شامل برفک زدن، تغییر دما و بروز خطاهای مختلف روی نمایشگر هستند. به طور کلی آموزش تعمیر ترموستات یخچال به شما کمک می‌کند به راحتی مشکل خرابی ترموستات را بر طرف نمایید. تعمیر ترموستات زمانی مفید است که پلاتین ها فرسوده شده بانشد. در غیر اینصورت نیاز است  ترموستات کاملا تعویض شود. تعمیر و یا تعویض ترموستات بسیار ساده و سریع و طی هفت مرحله انجام می‌شود.

✏️پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله برایمان کامنت کنید… .

بروزرسانی در تاریخ 1401/09/27

دیدگاهتان را بنویسید