یخ زدن و برفک زدن یخچال دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد و یکی از مشکلات بسیار رایجی هست که با دانستن چند راهکار بسیار ساده می‌توان به رفع مشکل کمک کرد. در حالت کلی بروز مشکلاتی در المنت یا ترموستات می‌تواند از رایج‌ترین دلایل یخ زدن فریزر باشد که ما در طول متن به بررسی کلی این مورد خواهیم پرداخت و معتبرترین محل را جهت خرید المنت یخچال و یا ترموستات یخچال معرفی خواهیم کرد.

برفک یخچال

برفک زدن یخچال یکی از مشکلات رایج هست که در اکثر یخچال‌های قدیمی مشاهده می‌شود و متأسفانه بسیاری از افراد علت اصلی یخ زدن و برفک زدن یخچال فریزر را نمی‌دانند و با راهکارهای رفع این مشکل آشنا نیستند، درصورتی که داشتن اطلاعات جزئی و مفید دراین باره می‌تواند باعث جلوگیری از این مشکل شده و از بروز آسیب‌های جدی در یخچال جلوگیری کند.

◀️ بیشتر بخوانید: نحوه تست و تعویض هیتر المنت یخچال ▶️

در حالت کلی برفک یخچال به دلیل وجود رطوبت در داخل یخچال ایجاد می‌شود و قرار دادن مواد غذایی، میوه‌ها و سبزی‌هایی که دارای آب هستند و یا باز و بسته کردن در یخچال، باعث وارد شدن رطوبت هوا به داخل یخچال می‌شود که در نتیجه آن برفک در یخچال ایجاد می‌شود و عدم توجه به این موضوع می‌تواند در دراز مدت باعث بروز مشکلاتی گردد و نیاز به تعمیر تخصصی یخچال را داشته باشد.

یخ زدن یخچال

عوامل برفک زدن یخچال

عوامل مختلفی می‌تواند باعث بروز برفک در یخچال گردد و تشخیص درست مشکل باعث رفع سریع آن شده و می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند. در ادامه متن مهم‌ترین علل بروز برفک و یخ در یخچال بیان شده است:

چک کردن تنظیم دمای یخچال

از موارد دیگری که می‌تواند باعث بروز برفک در یخچال گردد می‌توان به تنظیم نبودن دمای یخچال اشاره کرد؛ در واقع در فصول مختلف باید دمای یخچال را در حالت استاندارد قرار دهید و دقت به این مورد می‌تواند از بروز مشکلات جدی در یخچال جلوگیری کند. در واقع نگهداری طولانی مدت مواد محتواهای درونی بسیار حائز اهمیت است، پس باید جهت تنظیم دما و کنترل آن در فصول مختلف نهایت دقت را به خرج دهید چون‌عدم توجه به این مورد در حالت کلی می‌تواند باعث برفک زدن یخچال گردد.

 

توجه به نوع ساخت یخ

نوع تشکیل یخ نشان می‌دهد که مشکل از کجا است و با توجه به این مورد می‌توان علت‌های ایجاد برفک یخچال را تشخیص داد، برای مثال اگر یخ به حالت پودر برف تشکیل شده باشد؛ این بدان معنی است که در اثر تراکم ایجاد شده یعنی هوایی که از محیط وارد یخچال شده است یخ تشکیل شده و برای رفع مشکل باید منبع ورود هوا به داخل یخچال را بررسی کنید. در مرحله اول بررسی واشرهای در یخچال بسیار مهم می‌باشد چون پاره بودن یا فرسوده بودن واشرها می‌توانند سبب ورود هوا به داخل یخچال گردند؛ سپس باید توجه نمایید که هنگام بستن درب یخچال آیا واشرهای درب به صورت دقیق در جای خود قرار می‌گیرند یا خیر؟
در حالت کلی اگر شکافی پیدا نشد؛ می‌توانید با تنظیم کردن نوار لاستیکی مشکل را حل کنید و در صورت خراب بودن واشر یخچال نیز می‌توانید اقدام به تعویض آن نمایید.

تمیز کردن یخچال

فرسودگی و پارگی واشر

نوار لاستیکی که در اطراف در یخچال قرار دارد و موقع بسته شدن درب، باعث محکم بسته شدن در یخچال می‌گردد. این نوارهای لاستیکی یا همان واشرها به مرور زمان ممکن است آسیب ببینند و دچار پارگی و یا شلی گردند و اگر مشکلی در واشر ایجاد گردد در این حالت درب یخچال به صورت کامل بسته نمی‌شود و هوای محیط به داخل یخچال نفوذ پیدا می‌کند، سپس رطوبت هوا جذب شده در داخل یخچال متراکم شده و برفک تشکیل می‌‌‌دهد که برای رفع مشکل حتماً باید واشر را تعویض کرد.

مسائل مربوط به غذا

وجود رطوبت در داخل یخچال مهم‌ترین علت ایجاد برفک می‌باشد، برای مثال اگر ظرف غذای درباز را داخل یخچال قرار دهید در این حالت می‌تواند باعث ایجاد یخ گردد، چون آب درون محفظه غذا می‌تواند تبخیر شده و باعث یخ زدن و برفک زدن یخچال شود. پس از قرار دادن مواد غذایی در ظروف دربسته، بسیار مهم است و همیشه سعی کنید غذاهای گرم را در داخل یخچال قرار ندهید و بعد از سرد شدن غذا بهتر است در ظروف دربسته داخل یخچال قرار داده شود.



خرید انواع ترموستات و ترموکوپل با بهترین کیفیت بازار در داوود المنت



ایراد در مکانیسم یخ‌زدایی

روند کار سیستم یخچال‌زدایی متفاوت می‌باشد، این سیستم جهت یخ‌زدایی از یک بخاری کوچک جهت گرم نمودن لوله‌های داخل یخچال و فریزر استفاده می‌شود که این کار به صورت زمان‌بندی شده انجام می‌شود. در واقع افزایش یافتن کم دما باعث می‌شود تا یخ‌های ایجاد شده در دیواره‌ها و قفسه‌ها ذوب گردد و اگر در خطوط تخلیه آب‌گرفتگی، مشکلی ایجاد شده باشد در این حالت منجر به ایجاد یخبندان می‌‌گردد. برای رفع مشکل باید کوره را از بخش جلویی یخچال فریزر جدا کرد و بعد از جدا کردن باید اقدام به تمیز کردن آن کنید که برای این کار می‌توان از محلول سرکه و آب گرم استفاده نمود.

یخ زدن و برفک زدن یخچال فریزر

جریان هوا

عدم استفاده از تمام فضای موجود در یخچال بسیار مهم است، چون پر بودن بیش از اندازه می‌تواند باعث ایجاد خلل در عملکرد صحیح دستگاه شود. در حالت کلی وجود جریان هوا در بخش فریزر بسیار مهم است و می‌تواند از برفک فریزر جلوگیری نماید، پس به هیچ عنوان نباید به فضای داخل فریزر را به صورت صد درصد پر کرد و قرار دادن بسته‌های مواد غذایی با کمی فاصله از هم، درون فریزر و بخچال بسیار مهم است.

تشکیل یخ جامد

نوعی از یخ که معمولاً در بخش‌های وسط و پایین ایجاد می‌گردد، یخ جامد نامیده می‌شود که ناشی از نشت آب در یخچال می‌باشد. در حالت کلی به وجود آمدن یخ جامد در یخچال موضوع معمولی و عادی نمی‌باشد و تشکیل شدن یخ جامد می‌تواند نشان‌ دهنده کم شدن عمر مفید یخچال باشد که در این حالت بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید یا اگر شرایط مالی مناسبی دارید بهتر است که اقدام به خرید یخچال جدید کنید.

نشت از دستگاه یخساز یا تصفیه آب

وجود نشتی در یخچال می‌تواند باعث ایجاد یخ جامد در قسمت پایین یخچال یا فریزر گردد که در این حالت باید بررسی‌های لازم انجام شود و نیاز به یک فرد تعمیرکار حرفه‌ای می‌باشد تا نشتی موجود در یخچال، تشخیص داده شده و رفع گردد.

محل قرارگیری یخچال

قرار دادن یخچال در جای نامناسب و محیطی که رطوبت زیادی داشته باشد یکی از موارد بسیار مهمی است که می‌تواند باعث برفک زدن یخچال گردد، پس حتماً باید هنگام انتخاب محل مناسب برای یخچال نهایت دقت را داشته باشید و سعی کنید یخچال را در بخش‌هایی که دور از حمام است قرار دهید، چون به‌گونه‌ای باز و بسته کردن در یخچال مهم‌ترین علت جذب رطوبت موجود در هوا می‌باشد که این مورد هم سبب برفک زدن یخچال می‌شود. از علت‌های رایج و مهم دیگر می‌توان به خراب بودن لاستیک در یخچال، اشاره کرد که این مورد سبب نفوذ هوای محیط به داخل یخچال شده و می‌تواند باعث یخ زدن و برفک زدن یخچال گردد، پس حتماً در رابطه با تعویض لاستیک یخچال باید اقدام کنید، چون خراب بودن لاستیک علاوه بر ایجاد برفک می‌تواند باعث خرابی کمپرسور یخچال نیز شود.

برفک زدن یخچال

مدل یخچال

از موارد دیگر می‌توان به مدل یخچال اشاره شارژ کرد، در واقع در یخچال‌های قدیمی صفحه خنک کننده در داخل یخچال قرار دارد که این مورد در بلند مدت می‌تواند باعث برفک زدن یخچال گردد. از دلایل دیگر می‌توان به خراب بودن ترموستات یخچال اشاره کرد، چون اگر ترموستات به درستی کار نکند، در نتیجه یخچال سرمای بیش از اندازه تولید کرده و رطوبت بیشتری را جذب می‌کند؛ بنابراین به علائم خرابی ترموستات یخچال توجه کافی داشته باشید؛ همچنین هیچ‌گاه نباید برای تمیز کردن برفک از لوازم نیز استفاده کنید و حتماً باید بعد از خاموش کردن یخچال، چندین ساعت صبر کنید تا یخ به‌آرامی ذوب گردد.

✍️ سخن نهایی

تشخیص منشاء اصلی یخ زدن و برفک زدن یخچال بسیار مهم می‌باشد و در برخی مواقع باید به وسیله افراد حرفه‌ای بررسی شود و قطعات مشکل‌دار مانند ترموستات، المنت و بخش‌های دیگر تعویض گردد. خوشبختانه امروزه وجود عرضه‌کنندگان معتبر قطعات یخچال سبب شده است تا امکان دسترسی به قطعات مهمی مانند المنت و یا ترموستات با قیمت مناسب و کیفیت تضمین شده به راحتی امکان‌پذیر گردد که از جمله مراکز عرضه معتبر می‌توان به داوود المنت اشاره کرد. در واقع بحث کیفیت قطعات و تجهیزات استفاده شده در یخچال بسیار مهم می‌باشد و استفاده کردن از هرگونه قطعات بی‌کیفیت و درجه سه می‌تواند بعد از مدت کوتاه، دوباره باعث بروز خرابی شدیدتر شده و هزینه‌های تعمیر بسیار زیادی را ایجاد کند.

پس سعی کنید همیشه از لوازم منزل به صورت مناسب استفاده کنید، در واقع توجه به نکات مهم و ساده‌ای که در دفترچه راهنمای محصولات مختلف مانند یخچال و سایر لوازم خانگی وجود دارد بسیار مهم بوده وعدم توجه به این موارد به مرور زمان می‌تواند باعث بروز مشکلاتی گردد، در واقع بی‌توجهی به این موارد، سبب کاهش عمر مفید محصول می‌شود و با توجه به قیمت بسیار بالایی یخچال‌ها و عدم امکان خرید برای بسیاری از افراد، توجه به تمام نکاتی که در طول متن اشاره شد می‌تواند سبب افزایش عمر یخچال شده و از بروز مشکلات جدی و هزینه‌های زیاد جلوگیری کند.

نوشته شده در تاریخ 30 بهمن 1401

دیدگاهتان را بنویسید